2013
Sekularizační a racionalizační dopady akademického studia náboženství (religionistiky) na náboženskou identitu studentů jako důsledek vědecké socializace
VRZAL, MiroslavZákladní údaje
Originální název
Sekularizační a racionalizační dopady akademického studia náboženství (religionistiky) na náboženskou identitu studentů jako důsledek vědecké socializace
Název anglicky
Secularization and Rationalization Impacts of Academic Study of Religions on Religious Identity of Students as a Result of Scientific Socialization
Autoři
VRZAL, Miroslav
Vydání
Sociologie náboženství v post-sekulárním věku, Plzeň, 3. října 2013. 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
study of religions; scientific socialization; secularization; rationalization; religious identity
Změněno: 15. 11. 2016 14:35, Ing. Mgr. et Mgr. Miroslav Vrzal, Ph.D.
V originále
Příspěvek ukazuje, jak se některé mechanismy vědecké socializace studentů do akademického studia náboženství mohou promítat do jejich vlastního náboženského života. V tomto ohledu se zaměřuje zejména na dva procesy, které jsou s touto socializací spjaty. První z nich označuje jako sekularizaci náboženské identity v akademickém prostředí a druhý jako proces (vědecké) racionalizace náboženství. První proces představuje diferenciaci a separaci budované vědecké identity od vlastní náboženské identity. Druhý proces pak vyznačuje učení se vědeckému způsobu myšlení o náboženství a jeho racionálnímu uchopování.
Anglicky
The contribution demonstrates how some mechanisms of scientific socialization into the academic study of religions may be projected into students’ own religious lives. In this respect, the contribution focuses mainly on two processes that are connected to such socialization. The contribution labels the first process as secularization of religious identity in an academic environment. The second process represents (scientific) rationalization of religions. The first process means differentiation and separation of the constructed scientific identity from one’s own religious identity. The second process represents learning scientific way of thinking about religion and learning to grasp it rationally.
Návaznosti
MUNI/21/VRZ/2013, interní kód MU |
|