2013
Přenos laboratoře do terénu : využití smíšených metod během terénního studia náboženství
XYGALATAS, DimitriosZákladní údaje
Originální název
Přenos laboratoře do terénu : využití smíšených metod během terénního studia náboženství
Název anglicky
Bringing the Lab into the Field : Using Mixed Methods to Study Religion in the Wild
Autoři
XYGALATAS, Dimitrios (300 Řecko, garant, domácí)
Vydání
Sociální studia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1214-813X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070773
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
academic study of religion; anthropology; cognitive sciences; interdisciplinarity
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 4. 2014 14:16, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Přes mimořádnou důležitost náboženství pro velké množství lidí jeho studium trpělo nepropojeností a izolovaností akademických disciplín a absencí celkového koherentního rámce. Kognitivní studium náboženství, které je jedním z nejvýznamnějších přístupů k náboženství vzniklých během posledních několika desítek let, se snaží přemostit propast mezi tradiční religionistikou a přírodními vědami. Badatelé na obou stranách nicméně často sledují tyto snahy s nedůvěrou, což vede k prohloubení fragmentace poznatků. Článek se přimlouvá za přístup, který by propojil laboratorní a terénní metody a byl zároveň analytický i syntatický. V tomto chápání jsou tradiční kvalitativní metody humanitních věd a kvantitativnější metody behaviorálních věd spíše komplementární, než že by vůči sobě stály v protikladu.
Anglicky
Despite the tremendous importance of religion for so many people, its study has been confined to isolated and fragmented academic pockets, while a coherent integrative framework is lacking. The Cognitive Study of Religion, which constitutes one of the most important approaches to religion to appear over the last decades, seeks to bridge the gap between the traditional study of religion and the natural sciences. However, scholars on both sides of this bridge have often been reluctant to meet each other in the middle of the bridge, and rather seem to be waiting reluctantly (if at all) for the other party to cross over. The result is a fragmented field of study, which fails to exploit the potential of new scientific methods and discoveries. Focusing on the interplay between laboratory and field methods, I argue for an integrative approach that will be both analytical and synthetic. In such an approach, the traditional qualitative methods of the humanities and the more quantitative ones of the behavioural sciences are not antagonistic but complementary.
Návaznosti
EE2.3.20.0048, projekt VaV |
|