C 2014

Cognitive Science of Religion

XYGALATAS, Dimitrios

Základní údaje

Originální název

Cognitive Science of Religion

Autoři

XYGALATAS, Dimitrios (300 Řecko, garant, domácí)

Vydání

2nd ed. London, Encyclopedia of Psychology and Religion, od s. 343-347, 5 s. 2014

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00074870

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-1-4614-6085-5

Klíčová slova anglicky

cognitive science; religion; religious behavior; ritual

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 4. 2015 23:35, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The Cognitive Science of Religion (CSR) is an academic discipline which studies the mental capacities and processes that underlie recurrent patterns of religious thought and behavior. The main focus of CSR is on unconscious thought. Unlike the related field of the Psychology of Religion, whose primary level of analysis is the individual, CSR is primarily interested in accounting for cultural forms and why these particular forms are more widespread than others. As all subdisciplines pertaining to the Cognitive Sciences, CSR is interdisciplinary, employing theoretical perspectives and methodological tools from such fields as religious studies; cultural and cognitive anthropology; cognitive, developmental, and evolutionary psychology; philosophy; neuroscience; biology; behavioral ecology; and others.

Návaznosti

EE2.3.20.0048, projekt VaV
Název: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství