KRAJČOVÁ, Jarmila a Tomáš ŘIHÁČEK. Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci? Psychoterapie. Masarykova univerzita, 2013, roč. 7, 3-4, s. 209-219. ISSN 1802-3983.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci?
Název anglicky When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful?
Autoři KRAJČOVÁ, Jarmila (203 Česká republika, domácí) a Tomáš ŘIHÁČEK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Psychoterapie, Masarykova univerzita, 2013, 1802-3983.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/13:00066697
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Self-disclosure; helpful and hindering moments; motivation; grounded theory
Změnil Změnil: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D., učo 21252. Změněno: 21. 6. 2017 17:06.
Anotace
Sebeodhalení terapeuta je potenciálně účinnou, ale zároveň poněkud kontroverzní intervencí. Tato kvalitativní studie hledá odpověď na otázku „Kdy a jakým způsobem může být terapeutovo sebeodhalení nápomocné v terapeutickém procesu?“. Studie vychází z metody zakotvené teorie a je založena na analýze rozhovorů s pěti klienty a jejich terapeuty. Výsledky ukazují, že terapeutovo sebeodhalení může být přínosem pro terapeutický proces, pokud je přiléhavé klientově aktuální potřebě potvrzení: v takovém případě může pozitivně ovlivnit klientovo prožívání, podpořit terapeutický vztah a pracovní spojenectví a přispět k posunu v řešeném problému. V opačném případě však může zatížit terapeutický proces tím, že nutí klienta vypořádat se sebeodhalením jako „cizorodým“ prvkem. Studie se dále zabývá tím, jakou roli v účinku sebeodhalení hraje terapeutova motivace ke sdělení osobní informace.
Anotace anglicky
A therapist’s self-disclosure is a potentially effective, yet somewhat controversial intervention. This qualitative study seeks to answer the question “When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful in the therapeutic process?”. The study is based on the grounded theory method and comprises in an analysis of five interviews with clients and their therapists. The results indicate that a therapist’s self-disclosure can be beneficial to therapeutic process in case it fits the client’s actual need of confirmation: in this case, it can positively affect the client’s experience, support the therapeutic relationship and working alliance and contribute to progress in the client’s problem. Otherwise, it may encumber the therapeutic process by forcing the client to deal with the therapist’s self-disclosure as an extraneous element. The study also examines the role of therapist’s motivation to disclose personal information in the effect of self-disclosure.
Návaznosti
GAP407/11/0141, projekt VaVNázev: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii
MUNI/A/0810/2012, interní kód MUNázev: Vývoj osobního terapeutického přístupu u začínajících terapeutů
Investor: Masarykova univerzita, Vývoj osobního terapeutického přístupu u začínajících terapeutů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 10. 6. 2024 02:25