Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci?
KRAJČOVÁ, Jarmila a Tomáš ŘIHÁČEK. Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci? Psychoterapie. Masarykova univerzita, 2013, roč. 7, 3-4, s. 209-219. ISSN 1802-3983. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Kdy a jak může sebeodhalení terapeuta pomoci? |
Název anglicky | When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful? |
Autoři | KRAJČOVÁ, Jarmila (203 Česká republika, domácí) a Tomáš ŘIHÁČEK (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Psychoterapie, Masarykova univerzita, 2013, 1802-3983. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/13:00066697 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova anglicky | Self-disclosure; helpful and hindering moments; motivation; grounded theory |
Změnil | Změnil: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D., učo 21252. Změněno: 21. 6. 2017 17:06. |
Anotace |
---|
Sebeodhalení terapeuta je potenciálně účinnou, ale zároveň poněkud kontroverzní intervencí. Tato kvalitativní studie hledá odpověď na otázku „Kdy a jakým způsobem může být terapeutovo sebeodhalení nápomocné v terapeutickém procesu?“. Studie vychází z metody zakotvené teorie a je založena na analýze rozhovorů s pěti klienty a jejich terapeuty. Výsledky ukazují, že terapeutovo sebeodhalení může být přínosem pro terapeutický proces, pokud je přiléhavé klientově aktuální potřebě potvrzení: v takovém případě může pozitivně ovlivnit klientovo prožívání, podpořit terapeutický vztah a pracovní spojenectví a přispět k posunu v řešeném problému. V opačném případě však může zatížit terapeutický proces tím, že nutí klienta vypořádat se sebeodhalením jako „cizorodým“ prvkem. Studie se dále zabývá tím, jakou roli v účinku sebeodhalení hraje terapeutova motivace ke sdělení osobní informace. |
Anotace anglicky |
---|
A therapist’s self-disclosure is a potentially effective, yet somewhat controversial intervention. This qualitative study seeks to answer the question “When and how can a therapist’s self-disclosure be helpful in the therapeutic process?”. The study is based on the grounded theory method and comprises in an analysis of five interviews with clients and their therapists. The results indicate that a therapist’s self-disclosure can be beneficial to therapeutic process in case it fits the client’s actual need of confirmation: in this case, it can positively affect the client’s experience, support the therapeutic relationship and working alliance and contribute to progress in the client’s problem. Otherwise, it may encumber the therapeutic process by forcing the client to deal with the therapist’s self-disclosure as an extraneous element. The study also examines the role of therapist’s motivation to disclose personal information in the effect of self-disclosure. |
Návaznosti | |
---|---|
GAP407/11/0141, projekt VaV | Název: Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii |
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření integrativní psychoterapeutické perspektivy: analýza výcviku integrace v psychoterapii | |
MUNI/A/0810/2012, interní kód MU | Název: Vývoj osobního terapeutického přístupu u začínajících terapeutů |
Investor: Masarykova univerzita, Vývoj osobního terapeutického přístupu u začínajících terapeutů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 15. 10. 2024 09:42