ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, Kateřina LOJDOVÁ a Jarmila BRADOVÁ. Development of Power Relationships in the Classroom of Future Teachers. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Development of Power Relationships in the Classroom of Future Teachers
Autoři ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, domácí), Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jarmila BRADOVÁ (703 Slovensko, domácí).
Vydání 2013.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00073447
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky mocenské vztahy, školní třída, nižší sekundární vzdělávání
Klíčová slova anglicky power relationships; classroom; teacher; lower secondary classes
Změnil Změnila: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Změněno: 11. 8. 2014 13:34.
Anotace
Power in the classroom is current topic within not merely European educational theory (Barraclough, & Stew art, 1992, Golish, & Olson, 2000, Richmond, McCroskey, Davis, & Koontz, 1980, Schrodt, Witt, Myers, Turman, Barton, & Jernberg, 2008, Staton, 1992, Šeďová, 2011). Although the theory of pow er is rich, the European research of pow er in the classroom needs to be strengthen. The concept of power in the classroom is conceptualized in different theoretical orientations. Richmond, & McCroskey (1984) looked for a connection betw een individual bases of pow er and cognitive and affective pupil learning. Another authors emphasize teachers’ use of power bases and learner empowerment (Schrodt, Witt, Myers, Turman, Barton, & Jernberg, 2008). Different perspective is employed by Barraclough & Ste The aim of the research is to describe in detail how student teachers and their pupils negotiate, use, and perceive pow er in Czech low er secondary school education during their long term teaching practice (i.e., within the duration of one semester during which student teachers meet w ith pupils from one class on a regular basis). In this paper we argue that newly qualified teachers know necessary information of their teaching subjects, but they do not know how to meet conditions for establishing power relationships in the classroom, therefore research on power is conducted.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaVNázev: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 20:13