B 2013

Environmentální výchova: efektivní strategie

ČINČERA, Jan

Základní údaje

Originální název

Environmentální výchova: efektivní strategie

Název anglicky

Environmental education: effective strategies

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, 132 s. 2013

Nakladatel

BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00070840

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-904141-0-5

Klíčová slova anglicky

Environmental education; programme theory; education for sustainable development; effectiveness

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 2. 2014 11:16, doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.

Anotace

V originále

V první části studie popisuje EVVO jako výchovně-vzdělávací proces rozvíjející kompetence pro odpovědné environmentální chování, s cílem zlepšit stav životního prostředí či zmírnit jeho degradaci. Ve druhé identifikuje tři základní typy nástrojů, které se používají pro dosažení jejích cílů: programy, informační služby a podpůrné materiály. Zkoumá teorii programu jako rozvahu o kauzálních vztazích mezi cíli a aktivitami, stanovení optimální sekvence aktivit a vstupní analýzu potřeb a možností skupiny. Vymezuje jednotlivé cílové oblasti environmentální výchovy, které propojuje s mezinárodním diskursem, diskutuje pravděpodobnou vstupní úroveň kompetencí jednotlivých cílových skupin a na základě vybraných zahraničních či domácích evaluačních studií pak charakterizuje obecné strategie vhodné pro dosažení uvedených cílů.

Anglicky

In the first part, the study describes EE as an educational process aimed on developing competence for responsible environmental behavior, with an intention to improve the environment, or to alleviate its degradation. In the second part it identifies three types of instruments applying for achieving the goals of EE: programmes, information services, and supporting materials. It analyzes the programme theory, as a supposed causal chain between goals and activities, setting an optimal sequence of the activities, and front-end analysis of needs and competence of its target group. In the last part it defines goal areas of environmental education and links them with the international discourse, discusses presumable initial level of competence of various target groups, and on the basis of selected international and domestic evaluation studies suggests general strategies for achieving the defined goals.