2013
Eco-Schools: What factors influence pupils’ action competence for pro-environmental behavior?
ČINČERA, Jan a Jan KRAJHANZLZákladní údaje
Originální název
Eco-Schools: What factors influence pupils’ action competence for pro-environmental behavior?
Název česky
Eko-školy: Jaké faktory ovlivňují akční kompetence žáků s ohledem na příznivé chování vůči životnímu prostředí?
Autoři
ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan KRAJHANZL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Journal of Cleaner Production, Butterworth-Heinemann, 2013, 0959-6526
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 3.590
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00070844
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000327676600015
Klíčová slova anglicky
Environmental education; Consumer behaviour; Action kompetence; Eco-Schools; Evaluation
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2014 10:58, Mgr. Lukáš Kala, Ph.D.
Anotace
V originále
The paper presents the results of some evaluation research of the Eco-Schools programme in the Czech Republic. The goal was to analyse what factors correlate with pupils’ action competence: their ability to deal with complex real-life situations connected with water and energy consumption in their households. The evaluation used a simple survey design conducted on a sample of pupils from the 7th - 9th grades (N=1219). The analyses showed that the level of action competence differs between boys and girls, and members and non-members of an EcoTeam. The single most important factor was pupils’ perceived participation in the decision-making processes of schools.