J 2013

Eco-Schools: What factors influence pupils’ action competence for pro-environmental behavior?

ČINČERA, Jan a Jan KRAJHANZL

Základní údaje

Originální název

Eco-Schools: What factors influence pupils’ action competence for pro-environmental behavior?

Název česky

Eko-školy: Jaké faktory ovlivňují akční kompetence žáků s ohledem na příznivé chování vůči životnímu prostředí?

Autoři

ČINČERA, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Jan KRAJHANZL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Journal of Cleaner Production, Butterworth-Heinemann, 2013, 0959-6526

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.590

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00070844

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000327676600015

Klíčová slova anglicky

Environmental education; Consumer behaviour; Action kompetence; Eco-Schools; Evaluation

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2014 10:58, Mgr. Lukáš Kala, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper presents the results of some evaluation research of the Eco-Schools programme in the Czech Republic. The goal was to analyse what factors correlate with pupils’ action competence: their ability to deal with complex real-life situations connected with water and energy consumption in their households. The evaluation used a simple survey design conducted on a sample of pupils from the 7th - 9th grades (N=1219). The analyses showed that the level of action competence differs between boys and girls, and members and non-members of an EcoTeam. The single most important factor was pupils’ perceived participation in the decision-making processes of schools.