2013
Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě
JANÍKOVÁ, Věra, Světlana HANUŠOVÁ, Renée GRENAROVÁ a Hana KYLOUŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Výuka cizích jazyků v inkluzivní třídě
Název anglicky
Foreign language teaching to pupils in inclusive classroom
Autoři
JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Renée GRENAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Hana KYLOUŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 184 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00070903
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6580-2
Klíčová slova česky
výuka cizích jazyků; žáci se specifickými poruchami učení; inkluzivní třída
Klíčová slova anglicky
foreign language teaching; pupils with specific learning difficulties; inclusive classroom
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2014 16:35, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Odborná kniha představuje syntézu výsledků výzkumů realizovaných v letech 2007-2013 v rámci výzkumného záměru MSM 0021622443 „Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání“. Výzkumný tým složený z odborníků kateder anglického, německého, francouzského a ruského jazyka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně se zaměřil na výuku cizích jazyků u žáků v inkluzivní třídě. Teoretická část knihy pojednává o současném pojetí výuky cizích jazyků na rovině oborově didaktické a o problematice inkluzivního vzdělávání z perspektivy speciální pedagogiky, která poukázala na styčné plochy obou oblastí. Empirická část knihy shrnuje hlavní závěry výzkumů uskutečněných během sedmileté činnosti týmu, které byly realizovány ve spolupráci s učiteli základních škol a nižších tříd víceletých gymnázií Jihomoravského kraje. Výzkumy se zaměřily na rozvíjení cizojazyčné komunikační kompetence, využívání alternativních výukových metod, podporu strategií učení, učební materiály a hodnocení ve výuce cizího jazyka a v návaznosti na jednotlivá témata výzkumného záměru se zabývaly také otázkami výuky cizích jazyků u nadaných a mimořádně pokročilých žáků a žáků se sociálním znevýhodněním.
Anglicky
The present monograph presents a synthesis of research results achieved between 2007 and 2013 within the framework of the “Special Needs of Pupils in the Context of Framework Education Programmes” (MSM 0021622443) research centre by the team that focused on foreign language teaching to pupils in inclusive classrooms. The team members were recruited from the departments of English, German, French and Russian Languages at the Faculty of Education of Masaryk University in Brno. The theoretical section of the book deals with current approaches to foreign language teaching and learning as elaborated by foreign language didactics and the special educational conception of inclusion as an approach aimed at accommodating the needs of all learners. The empirical section of the book summarizes the main findings of a series of research studies completed in the seven years of the existence of the research centre. The studies were realized in co-operation with lower-secondary school teachers from the South Moravian region. The research focused on the issues of the development of foreign language communicative competences of pupils with specific learning difficulties, support of learning strategies, analysis of foreign language coursebooks, use of alternative teaching methods and drama education in foreign language classes, and evaluation and self-evaluation of pupils with specific learning difficulties. The empirical section also includes two studies dealing with the issues of gifted and talented pupils in foreign language classes and the accommodation of socially disadvantaged pupils.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|