C 2013

Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Robot and Kitsch: From the myth of technological progress towards the medium of subversive strategies of posthumanism

Název česky

Robot a kýč: Od mýtu technického pokroku k subversivním strategiím posthumanismu

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Kaliningrad, Evolution Haute Couture: Art and science in the post-biological age Part 2: Theory, od s. 172-187, 16 s. Evolution Haute Couture ; 2, 2013

Nakladatel

National Centre of Contemporary Arts (NCCA) Baltic Branch, Russia

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Rusko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00070931

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-5-94620-073-8

Klíčová slova česky

robot; kýč; klišé; mýtus; robotické umění; subversivní strategie

Klíčová slova anglicky

Robot; kitsch; cliché; myth; Robotic art; subversive strategies

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2014 13:46, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The chapter traces evolution of the Robot, motif/drama character coined by Karel Čapek in his play R.U.R. (1920/21), from the central figure of the technological progress myth towards it’s transformation into powerful means of subversive strategies within discourse of post-humanism and information society. The argument starts with explanation of the R.U.R. reception by Czech theatre critiques (Robot as a kitsch), and continues by tracing the way Robot had become part of the myth of the “machine age” and subsequently their reputation as sci-fi genre cliché establishment. Finally, the Robotic art importance as a platform of subversive strategies within new media art practices and information society ideologies is stressed.

Česky

Kapitola sleduje vývoj Robota, motivu a dramatické postavy vynalezených Karlem Čapkem ve hře R. U. R. (1920/21), od ústřední figury mýtu technického pokroku k jeho proměně v mocný nástroj subversivních strategií v rámci diskursu post-humanismu a informační společnosti. Argumentace začíná popisem recepce R. U. R. českou odbornou veřejností (Robot jako kýč), pokračuje sledováním procesu integrace Robota do mýtu věku stroje a následně ustavení jeho reputace jako klišé žánru sci-fi. Na závěr je zdůrazněn význam robotického umění jako platformy subversivních strategií v rámci umění nových médií a ideologie informační společnosti.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty

Přiložené soubory

Evolution_Horakova.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru