a 2014

“Substitute religiosity” and Czech classical music of the 1920s and 1930s

ZAPLETAL, Miloš

Základní údaje

Originální název

“Substitute religiosity” and Czech classical music of the 1920s and 1930s

Autoři

ZAPLETAL, Miloš (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Royal Musical Association Research Students' Conference, Birmingham, 2014

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00074891

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Boleslav Vomáčka; Vilém Petrželka; Balada o námořníku; civilism; musical analysis; Štafeta

Štítky

Změněno: 8. 2. 2015 14:45, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

This paper, which is drawn from a PhD research project, deals with the crisis of traditional religiosity, connected with radical change of mentality after the First World War, which led to the search for a substitute quality in culture and music of the First Czechoslovak Republic (1918–1938). The main results of this searching were miscellaneous versions of conception of "new man/world" and effort to return to rudimentary religiousness and humaneness. Semio-pragmatic analysis focuses on three compositions which represent those tendencies. Schoenbergian string quartet The Relay (Štafeta, 1927) written by Leoš Janáček's pupil Vilém Petrželka (1889–1967) is one of the fundamental works of Czech interwar music. Its structure contains intensive and extensive semantic impulse. The intensive one relates to structural regularization by the "running model". The extensive one refers to Public Relay Races – carnival feasts of recycling of the collective national body. Petrželka's Nicholas the Mariner (Námořník Mikuláš, 1929) and The Guardian of the Lighthouse (Strážce majáku, 1933) written by Boleslav Vomáčka (1887–1965) are both cantatas based on the same poem. Their musical narrative strongly influenced by the avant-garde tendency of "civilism" tends toward a quasi-religious conclusion.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty