2013
Obrazy očistce : studie o barokní imaginaci
MALÝ, Tomáš a Pavel SUCHÁNEKZákladní údaje
Originální název
Obrazy očistce : studie o barokní imaginaci
Název anglicky
Images of purgatory: Studies on the baroque imagination
Autoři
MALÝ, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel SUCHÁNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Vyd. 1. Brno, 388 s. Knižnice Matice moravské ; sv. 40, 2013
Nakladatel
Matice moravská
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070985
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-87709-02-3
Klíčová slova česky
Očistec; ikonografie; 17. a 18. století; imaginace
Klíčová slova anglicky
Purgatory; iconography; 17th and 18th century; imagination
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Kniha nabízí možnosti uvažování o barokním umění vázaném tematicky na problematiku očistce. Text je založený především na rozboru zhruba 70 objektů (oltářních i samostatných obrazů, soch a kaplí), pocházejících z území Čech, Moravy a Slezska mezi lety 1640–1800. Obsahem jsou kapitoly, zaměřené na následující otázky: celkový význam raněnovověké koncepce doktríny o očistci z hlediska teologie a náboženské praxe; roli, jakou ikonografie očistce hrála v konfesijním utváření jednotlivých regionů; základní typologii ikonografie očistce a její zapojení do regionálního kontextu; významy znaků a symbolů na obrazech; vztah obrazu a textu (porovnání ikonografie a literatury); reakce na obrazy ze strany barokního diváka a povaha barokního přemýšlení o očistci.
Anglicky
The book is based on a catalogue containing roughly 70 objects (altar and independent images, statues and chapels) associated with the theme of souls in purgatory, and coming from Bohemia, Moravia and Silesia from 1640 to 1800. The main interest has been in the question of imagination, images of thought and reflection on images in the context of what is commonly called the anthropology of the image. From the methodological point of view we combined various approaches depending on the focus of the individual chapters, or more precisely in line with whether we were mainly concerned with the content of the message (iconography, iconology), the form of the message (structural semantic analysis and questions of imagination, meditation and communication in and through the image) or with religious practice (approaches of cultural history).
Návaznosti
MUNI/A/0788/2012, interní kód MU |
|