t 2013

Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education

ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education

Název česky

Problematika handicapu a vzdělávání žáků se speciálními potřebami z hlediska jazykové a literární výchovy

Autoři

ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, 115 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Editorství odborné knihy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6281-8

Klíčová slova česky

literatura pro děti a mládež, tematika handicapu, komunikace, základní škola, speciální vzdělávací potřeby, výzkum, literární komunikace, umělecký text, recepce uměleckého textu, žáci cizinci, umělecký přednes, obrazné pojmenování, specifické poruchy učení, dyslexie, komunikační výchova, produkční a reprodukční činnost ve výuce slohu, menšinové školství, specifika výuky češtiny v zahraničí

Klíčová slova anglicky

literature for children and youth, the topic of handicap, communication, primary school, special educational needs, research, literary communication, artistic text, reception of artistic text, foreign pupils, recitation, metaphorical denomination, specific learning disability, dyslexia, communicative education, productive and reproductive activities in stylistic education, minority school system, conditions of Czech language education abroad

Štítky

Změněno: 14. 3. 2014 14:19, Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.

Anotace

CZ EN

Česky

Publikace se zabývá problematikou literární a jazykové komunikace žáků základní školy se speciálními vzdělávacími potřebami. Obsahuje dva tematické oddíly. Úvodní studie je věnována vývoji intencionální literatury pro děti a mládež s tematikou handicapu. Další kapitoly prvního oddílu se zabývají komunikací žáků-cizinců s uměleckým textem, vlivem recitace na rozvoj jazykových kompetencí žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a porozuměním obrazným pojmenováním u žáků s dyslexií. Druhý oddíl publikace se zaměřuje na problematiku jazykové a slohové výchovy žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dvě kapitoly oddílu se zabývají žákovskými produkčními a reprodukčními činnostmi a dále specifiky výuky na českých menšinových školách v zahraničí.

Anglicky

The publication is focused on literary and language communication of pupils with special educational needs in elementary schools. It is divided into two thematic parts. The development of Czech literature for non-adults with the topic of handicap is analysed in first study. Next chapters are focused on communication of foreign pupils with artistic texts, on recitation of pupils with special educational needs and on the understanding of metaphorical denominations by pupils with dyslexia. The second part of publication is focused on development of communicative skills of handicapped pupils in language and stylistic education. Two chapters deal with the pupils‘ productive and reproductive activities and with the specific conditions of education in Czech minority schools abroad.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání