2013
AKUTNE.CZ algorithms and SEPSIS-Q scenarios as interactive tools for problem based learning sessions in medical education
ŠTOURAČ, Petr, Hana HARAZIM, Daniel SCHWARZ, Ivo KŘIKAVA, Martin KOMENDA et. al.Základní údaje
Originální název
AKUTNE.CZ algorithms and SEPSIS-Q scenarios as interactive tools for problem based learning sessions in medical education
Autoři
ŠTOURAČ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Hana HARAZIM (703 Slovensko, domácí), Daniel SCHWARZ (203 Česká republika, domácí), Ivo KŘIKAVA (203 Česká republika, domácí), Martin KOMENDA (203 Česká republika, domácí), Roman ŠTOUDEK (203 Česká republika, domácí), Olga SMÉKALOVÁ (203 Česká republika, domácí), Martina KOSINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Richard HŮLEK (203 Česká republika), Jan MALÁSKA (203 Česká republika, domácí), Radim ŠUSTR (203 Česká republika), Ivo ŠNÁBL (203 Česká republika), Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, domácí) a Roman GÁL (203 Česká republika, domácí)
Vydání
MEFANET Journal, Brno, Facta Medica, 2013, 1805-9163
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14110/13:00074897
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
Klíčová slova anglicky
interactive algorithms; medical scenarios; Problem Based Learning; acute medicine; sepsis
Štítky
Změněno: 12. 10. 2015 09:08, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková
Anotace
V originále
This paper describes the interactive tools of the AKUTNE.CZ (part of MEFANET) and SEPSIS-Q portals for Problem Based Learning (PBL) sessions in medical education. The portals aim to be a comprehensive source of information and educational materials, covering all aspects of acute medicine for undergraduate medical students and health professionals. Our focus is mainly on simulation-based tools for teaching and learning algorithms in acute patient care, the backbone of the AKUTNE.CZ and SEPSIS-Q portals. Over the last five years, more than 30 interactive algorithms in the Czech and English languages (http://www.akutne.eu) have been developed and published online, allowing users to test and improve their knowledge and skills in the field of acute medicine. Additionally, we have created six SEPSIS-Q interactive scenarios in the Czech version. The peer-reviewed algorithms were used for conducting PBL-like sessions in General Medicine (First Aid, Anaesthesiology and Pain Management, Emergency Medicine) and in Nursing (Obstetric Analgesia and Anaesthesia for Midwives, Intensive Care Medicine). The interactive scenarios serve to demonstrate interesting cases, with preference for Intensive Care Medicine sessions in General Medicine and Nursing.
Návaznosti
CZ.1.07/2.2.00/28.0038, interní kód MU |
|