J 2013

AKUTNE.CZ algorithms and SEPSIS-Q scenarios as interactive tools for problem based learning sessions in medical education

ŠTOURAČ, Petr, Hana HARAZIM, Daniel SCHWARZ, Ivo KŘIKAVA, Martin KOMENDA et. al.

Základní údaje

Originální název

AKUTNE.CZ algorithms and SEPSIS-Q scenarios as interactive tools for problem based learning sessions in medical education

Autoři

ŠTOURAČ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Hana HARAZIM (703 Slovensko, domácí), Daniel SCHWARZ (203 Česká republika, domácí), Ivo KŘIKAVA (203 Česká republika, domácí), Martin KOMENDA (203 Česká republika, domácí), Roman ŠTOUDEK (203 Česká republika, domácí), Olga SMÉKALOVÁ (203 Česká republika, domácí), Martina KOSINOVÁ (203 Česká republika, domácí), Richard HŮLEK (203 Česká republika), Jan MALÁSKA (203 Česká republika, domácí), Radim ŠUSTR (203 Česká republika), Ivo ŠNÁBL (203 Česká republika), Ladislav DUŠEK (203 Česká republika, domácí) a Roman GÁL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

MEFANET Journal, Brno, Facta Medica, 2013, 1805-9163

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14110/13:00074897

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

Klíčová slova anglicky

interactive algorithms; medical scenarios; Problem Based Learning; acute medicine; sepsis

Štítky

Změněno: 12. 10. 2015 09:08, Ing. Mgr. Věra Pospíšilíková

Anotace

V originále

This paper describes the interactive tools of the AKUTNE.CZ (part of MEFANET) and SEPSIS-Q portals for Problem Based Learning (PBL) sessions in medical education. The portals aim to be a comprehensive source of information and educational materials, covering all aspects of acute medicine for undergraduate medical students and health professionals. Our focus is mainly on simulation-based tools for teaching and learning algorithms in acute patient care, the backbone of the AKUTNE.CZ and SEPSIS-Q portals. Over the last five years, more than 30 interactive algorithms in the Czech and English languages (http://www.akutne.eu) have been developed and published online, allowing users to test and improve their knowledge and skills in the field of acute medicine. Additionally, we have created six SEPSIS-Q interactive scenarios in the Czech version. The peer-reviewed algorithms were used for conducting PBL-like sessions in General Medicine (First Aid, Anaesthesiology and Pain Management, Emergency Medicine) and in Nursing (Obstetric Analgesia and Anaesthesia for Midwives, Intensive Care Medicine). The interactive scenarios serve to demonstrate interesting cases, with preference for Intensive Care Medicine sessions in General Medicine and Nursing.

Návaznosti

CZ.1.07/2.2.00/28.0038, interní kód MU
Název: Modernizace výuky klinického rozhodování napříč pediatrickými obory lékařských fakult v síti MEFANET (Akronym: MEFANET ViPs)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Modernizace výuky klinického rozhodování napříč pediatrickými obory lékařských fakult v síti MEFANET, 2.2 Vysokoškolské vzdělávání