SPURNÝ, Lubomír. Lineární modely a možnosti jejich využití v hudební analýze. In Bajgarová, Jitka. K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla. Vyd. 1. Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2013, s. 175-185. ISBN 978-80-87112-73-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lineární modely a možnosti jejich využití v hudební analýze
Název anglicky Linear Models and Their Possibilities for Application in Music Analysis
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Vyd. 1. Praha, K otázkám monografického pojetí skladatelské osobnosti a výkladu jejího díla, od s. 175-185, 11 s. 2013.
Nakladatel Etnologický ústav AV ČR
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00071013
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87112-73-1
Klíčová slova česky hudba; hudební analýza; lineární model; harmonie
Klíčová slova anglicky Music; music analysis; linear model; harmony
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 15. 4. 2014 19:49.
Anotace
Hudebně teoretická studie je zaměřena na možnosti užití tzv. lineárních modelů. Od 80. let minulého století se v hudebně teoretických textech zahraniční provenience a v souvislosti s různými typy analytických přístupů objevuje výraz strukturní schéma či model a různé varianty tohoto pojmu (Satzmodel, Formel, pattern). Autoři analýz pracující s těmito pojmy zaměřili svůj zájem nejen na momenty kreativní syntaxe, vyjadřované inovativními harmonickými a melodickými postupy, ale i na obvyklé schematické aspekty. Jde tedy o to, abychom dílo pochopili rovněž v jeho schematické povaze. Užití modelů je pak v největší míře spojeno s aplikacemi hudební set theory a schenkerovské analýzy.
Anotace anglicky
The paper is concerned with searching for linear models in 18th and 19th century music. The phenomenon, appearing here under the description of scheme or model, is formed by a system of idiomatic units transferring between composer, crossing generations, and creating consistent compositional methods which are not necessarily dependent on style or individual poetics.
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MUNázev: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 12:14