C 2013

Dialogická komunikace dětí předškolního věku v rámci rozvoje komunikační kompetence

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona

Basic information

Original name

Dialogická komunikace dětí předškolního věku v rámci rozvoje komunikační kompetence

Name (in English)

Dialogic Communication in Preschoolers in Communication Skills Development

Authors

BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 141-152, 12 pp. 2013

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00071099

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-246-8

Keywords (in Czech)

komunikační kompetence; dítě předškolního věku; dialog; monolog pragmatická jazyková rovina; transkript rozhovoru

Keywords in English

communication skills; pre-schooler; dialogue; monologue; pragmatic language; transcript of the interview
Změněno: 5/3/2014 15:42, PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá problematikou dialogické komunikace dětí předškolního věku v mateřských školách. Již u dvouletých dětí lze evidovat rozhovory mezi dětmi navzájem. Se zvyšujícím se věkem dětí slouží dětský dialog k součinnosti v rovině poznávání, kdy se jedná například o vzájemné sdělování informací, tak i v rovině společné aktivity. Součástí kapitoly je prezentace výzkumného projektu zaměřeného na analýzu dialogu u dětí předškolního věku prostřednictvím transkriptů audionahrávek rozhovorů vedených dětmi v prostředí mateřské školy.

In English

The chapter deals with dialogic communication of pre-school children in pre-schools. It is possible to record conversation already between two-year old children. With increasing age of children, the dialogue of children serves to cooperation at the level of knowledge; children for example exchange information, and join in the activities. The chapter presents the research project aimed at the analysis of the dialogue in pre-schoolers through transcripts of audio recordings of interviews conducted by children in pre-schools.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education