2013
Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením
KOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁZákladní údaje
Originální název
Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením
Název anglicky
The Importance of Strengthening Pragmatic Language in Students with Moderate Intellectual Disability
Autoři
KOPEČNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiřina KLENKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, od s. 153-164, 12 s. 2013
Nakladatel
Paido
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00071100
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7315-246-8
Klíčová slova česky
komunikační schopnosti; sociální služby; zařízení; domov; stacionář; logopedická intervence
Klíčová slova anglicky
communication skills; social services; institutions; home; day care centre; speech therapy
Změněno: 24. 3. 2014 10:48, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
V originále
Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností u žáků v pásmu středně těžkého mentálního postižení. Primární zdravotní postižení projevující se snížením intelektových schopností se sekundárně odráží rovněž v komunikační schopnosti jedince, narušena je obvykle receptivní i expresivní stránka jazyka, osoba s mentálním postižením je omezena v dovednostech sociálního užití komunikačních schopností. Kapitola se věnuje logopedické intervenci u žáků se středně těžkým mentálním postižením žijících v zařízeních sociálních služeb s ohledem na rozvoj jejich pragmatické jazykové roviny. Kapitola prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření s navázáním kvalitativních metod, hlavní výzkumnou techniku tvoří nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a rozhovory s učiteli, logopedy a pracovníky v sociálních službách. Předmětem šetření je analýza rozvoje sociální aplikace komunikace u žáků s mentálním postižením v prostředí sociálních služeb.
Anglicky
The chapter deals with communication disorders in students with moderate intellectual disability. Primary disability manifested as reduced intellectual ability is also reflected in the secondary communication abilities of the individual, receptive and expressive language is usually impaired, a person with intellectual disability is limited in skills of social use of communication skills. The chapter introduces speech therapy as a part of the intervention in students with moderate intellectual disabilities living in institutions with regards to the development of their pragmatic language. The chapter presents the results of quantitatively oriented research with the elements of qualitative methods, the main research techniques are a questionnaire and interviews with teachers, speech therapists and social services workers. The subject of research is the analysis of the development of social application of communication skills in students with intellectual disabilities in the environment of social services institutions.
Návaznosti
MSM0021622443, záměr |
|