KOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁ. Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII. 1. vyd. Brno: Paido, 2013, s. 153-164. ISBN 978-80-7315-246-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením
Název anglicky The Importance of Strengthening Pragmatic Language in Students with Moderate Intellectual Disability
Autoři KOPEČNÝ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiřina KLENKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, od s. 153-164, 12 s. 2013.
Nakladatel Paido
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00071100
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7315-246-8
Klíčová slova česky komunikační schopnosti; sociální služby; zařízení; domov; stacionář; logopedická intervence
Klíčová slova anglicky communication skills; social services; institutions; home; day care centre; speech therapy
Změnil Změnila: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., učo 1372. Změněno: 24. 3. 2014 10:48.
Anotace
Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností u žáků v pásmu středně těžkého mentálního postižení. Primární zdravotní postižení projevující se snížením intelektových schopností se sekundárně odráží rovněž v komunikační schopnosti jedince, narušena je obvykle receptivní i expresivní stránka jazyka, osoba s mentálním postižením je omezena v dovednostech sociálního užití komunikačních schopností. Kapitola se věnuje logopedické intervenci u žáků se středně těžkým mentálním postižením žijících v zařízeních sociálních služeb s ohledem na rozvoj jejich pragmatické jazykové roviny. Kapitola prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření s navázáním kvalitativních metod, hlavní výzkumnou techniku tvoří nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a rozhovory s učiteli, logopedy a pracovníky v sociálních službách. Předmětem šetření je analýza rozvoje sociální aplikace komunikace u žáků s mentálním postižením v prostředí sociálních služeb.
Anotace anglicky
The chapter deals with communication disorders in students with moderate intellectual disability. Primary disability manifested as reduced intellectual ability is also reflected in the secondary communication abilities of the individual, receptive and expressive language is usually impaired, a person with intellectual disability is limited in skills of social use of communication skills. The chapter introduces speech therapy as a part of the intervention in students with moderate intellectual disabilities living in institutions with regards to the development of their pragmatic language. The chapter presents the results of quantitatively oriented research with the elements of qualitative methods, the main research techniques are a questionnaire and interviews with teachers, speech therapists and social services workers. The subject of research is the analysis of the development of social application of communication skills in students with intellectual disabilities in the environment of social services institutions.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 08:54