TOMEŠ, Zdeněk. Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností (Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results). In Martin Kvizda - Zdeněk Tomeš. Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích. 1st ed. Brno: Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity, 2013, p. 192-202. ISBN 978-80-210-6425-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
Name (in English) Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results
Authors TOMEŠ, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích, p. 192-202, 11 pp. 2013.
Publisher Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14560/13:00071113
Organization unit Faculty of Economics and Administration
ISBN 978-80-210-6425-6
UT WoS 000393926000014
Keywords (in Czech) železnice; open access; konkurence
Keywords in English railway; open access; competition
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Changed: 12/8/2020 14:16.
Abstract
Open access konkurence v provozování osobní železniční dopravy zažila v evropských podmínkách v posledních letech značný rozvoj. Dlouhodobě jsou open access operátoři přítomni na železničních trzích ve Velké Británii a Německu, ovšem se svými službami se koncentrují na okrajové části trhu a jejich tržní podíly jsou marginální. V období po roce 2010 došlo k rozvoji open access operátorů i v dalších zemích. Oproti britské a německé zkušenosti se ve Švédsku, Itálii, Rakousku a ČR snaží nově vstupující operátoři etablovat na páteřních železničních tratích a pomocí intenzivní cenové i necenové konkurence bojují s dominantním operátorem o zákazníky. Důsledkem je obvykle cenová válka, růst počtu cestujících a nejasné dopady na celkovou efektivitu a stabilitu provozu. Cílem tohoto článku je shrnutí zahraničních a modelových zkušeností s provozováním open access konkurence v osobní železniční dopravě. V první části článku jsou shrnuty dosavadní omezené zkušenosti s fungováním open access konkurence na evropských trzích. V druhé části jsou tyto zkušenosti doplněny o přehled teoretických studií, které zkoumaly vývoj open access konkurence v rámci simulačních modelů za různých předpokladů.
Abstract (in English)
Open access competition in provision of rail passenger services has developed substantially in the EU in the last few years. Open access operators have been present for long time in the UK and Germany, however they has tended to concentrate on niche markets and their market shares are very small. Moreover, there has been development of open access in other countries after 2010. In Sweden, Italy, Austria and the Czech Republic open access operators has entered main routes and has started very intensive competitive pressure on the incumbent. This results usually in heated price war with subsequent increase in usage and unclear long-term consequences for the industry. The aim of the paper is to review empirical and modelling experience with open access in passenger rail services. The first part of the paper reviews European experiences with introduction of open access into rail services provision. Given the lack of sufficient long term empirical experience, the second part reviews relevant modelling work.
Links
MUNI/A/0797/2012, interní kód MUName: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže (Acronym: MiZaHOPO)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 22/6/2024 17:44