D 2013

Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností

TOMEŠ, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností

Název anglicky

Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results

Autoři

TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích, od s. 192-202, 11 s. 2013

Nakladatel

Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/13:00071113

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-6425-6

UT WoS

000393926000014

Klíčová slova česky

železnice; open access; konkurence

Klíčová slova anglicky

railway; open access; competition

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 12. 8. 2020 14:16, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

Open access konkurence v provozování osobní železniční dopravy zažila v evropských podmínkách v posledních letech značný rozvoj. Dlouhodobě jsou open access operátoři přítomni na železničních trzích ve Velké Británii a Německu, ovšem se svými službami se koncentrují na okrajové části trhu a jejich tržní podíly jsou marginální. V období po roce 2010 došlo k rozvoji open access operátorů i v dalších zemích. Oproti britské a německé zkušenosti se ve Švédsku, Itálii, Rakousku a ČR snaží nově vstupující operátoři etablovat na páteřních železničních tratích a pomocí intenzivní cenové i necenové konkurence bojují s dominantním operátorem o zákazníky. Důsledkem je obvykle cenová válka, růst počtu cestujících a nejasné dopady na celkovou efektivitu a stabilitu provozu. Cílem tohoto článku je shrnutí zahraničních a modelových zkušeností s provozováním open access konkurence v osobní železniční dopravě. V první části článku jsou shrnuty dosavadní omezené zkušenosti s fungováním open access konkurence na evropských trzích. V druhé části jsou tyto zkušenosti doplněny o přehled teoretických studií, které zkoumaly vývoj open access konkurence v rámci simulačních modelů za různých předpokladů.

Anglicky

Open access competition in provision of rail passenger services has developed substantially in the EU in the last few years. Open access operators have been present for long time in the UK and Germany, however they has tended to concentrate on niche markets and their market shares are very small. Moreover, there has been development of open access in other countries after 2010. In Sweden, Italy, Austria and the Czech Republic open access operators has entered main routes and has started very intensive competitive pressure on the incumbent. This results usually in heated price war with subsequent increase in usage and unclear long-term consequences for the industry. The aim of the paper is to review empirical and modelling experience with open access in passenger rail services. The first part of the paper reviews European experiences with introduction of open access into rail services provision. Given the lack of sufficient long term empirical experience, the second part reviews relevant modelling work.

Návaznosti

MUNI/A/0797/2012, interní kód MU
Název: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže (Akronym: MiZaHOPO)
Investor: Masarykova univerzita, Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty