TOMEŠ, Zdeněk. Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností. In Martin Kvizda - Zdeněk Tomeš. Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích. 1. vyd. Brno: Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity, 2013, s. 192-202. ISBN 978-80-210-6425-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Open access v osobní železniční dopravě - shrnutí zahraničních a modelových zkušeností
Název anglicky Open access in the Passenger Railway Transport - Review of Foreign Experiences and Model Results
Autoři TOMEŠ, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Regulovaná a neregulovaná konkurence na kolejích, od s. 192-202, 11 s. 2013.
Nakladatel Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50200 5.2 Economics and Business
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14560/13:00071113
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-6425-6
UT WoS 000393926000014
Klíčová slova česky železnice; open access; konkurence
Klíčová slova anglicky railway; open access; competition
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 12. 8. 2020 14:16.
Anotace
Open access konkurence v provozování osobní železniční dopravy zažila v evropských podmínkách v posledních letech značný rozvoj. Dlouhodobě jsou open access operátoři přítomni na železničních trzích ve Velké Británii a Německu, ovšem se svými službami se koncentrují na okrajové části trhu a jejich tržní podíly jsou marginální. V období po roce 2010 došlo k rozvoji open access operátorů i v dalších zemích. Oproti britské a německé zkušenosti se ve Švédsku, Itálii, Rakousku a ČR snaží nově vstupující operátoři etablovat na páteřních železničních tratích a pomocí intenzivní cenové i necenové konkurence bojují s dominantním operátorem o zákazníky. Důsledkem je obvykle cenová válka, růst počtu cestujících a nejasné dopady na celkovou efektivitu a stabilitu provozu. Cílem tohoto článku je shrnutí zahraničních a modelových zkušeností s provozováním open access konkurence v osobní železniční dopravě. V první části článku jsou shrnuty dosavadní omezené zkušenosti s fungováním open access konkurence na evropských trzích. V druhé části jsou tyto zkušenosti doplněny o přehled teoretických studií, které zkoumaly vývoj open access konkurence v rámci simulačních modelů za různých předpokladů.
Anotace anglicky
Open access competition in provision of rail passenger services has developed substantially in the EU in the last few years. Open access operators have been present for long time in the UK and Germany, however they has tended to concentrate on niche markets and their market shares are very small. Moreover, there has been development of open access in other countries after 2010. In Sweden, Italy, Austria and the Czech Republic open access operators has entered main routes and has started very intensive competitive pressure on the incumbent. This results usually in heated price war with subsequent increase in usage and unclear long-term consequences for the industry. The aim of the paper is to review empirical and modelling experience with open access in passenger rail services. The first part of the paper reviews European experiences with introduction of open access into rail services provision. Given the lack of sufficient long term empirical experience, the second part reviews relevant modelling work.
Návaznosti
MUNI/A/0797/2012, interní kód MUNázev: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže (Akronym: MiZaHOPO)
Investor: Masarykova univerzita, Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 06:26