C 2013

Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením

KLENKOVÁ, Jiřina a Petr KOPEČNÝ

Základní údaje

Originální název

Analýza přístupů k rozvoji sociálního užití komunikačních dovedností žáků s mentálním postižením

Název anglicky

Analysis of Approaches to Development of Social Use of Communication Skills in Pupils with Intellectual Disabilities

Autoři

KLENKOVÁ, Jiřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Petr KOPEČNÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání. Analysis of Social Determinants of Inclusive Education. od s. 249-256, 8 s. 2013

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00071138

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-245-1

Klíčová slova česky

mentální postižení; komunikační schopnost; pragmatická jazyková rovina; sociální služby

Klíčová slova anglicky

intellectual disability; communication skills; pragmatic language level; social services

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2014 09:47, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností žáků se zdravotním postižením, kteří žijí v pobytových zařízeních sociálních služeb. U cílové skupiny jedinců v domovech pro osoby se zdravotním postižením lze hovořit o diagnóze symptomatických poruch řeči, které jsou nezřídka ve speciálně pedagogické logopedické teorii i praxi opomíjeny. Kapitola se orientuje na poskytování logopedické intervence v zařízeních sociálních služeb a prezentuje údaje získané z realizovaného výzkumného šetření. Sběr dat byl uskutečněn technikou nestandardizovaného dotazníku vlastní konstrukce. Příspěvek je zaměřen na analýzu sociální aplikace komunikace a podněcování komunikačního záměru žáků s mentálním postižením v sociálních službách.

Anglicky

The chapter deals with communication disorders of pupils with disabilities who live in residential settings. The target group of individuals in institutions for persons with disabilities, we can talk about the diagnosis of symptomatic speech disorders, which are often neglected in special education speech therapy theory and practice. This chapter therefore focuses on providing speech therapy in residential settings and presents data obtained from the research. We used the technique of non-standardized questionnaire of own design. The chapter focuses on the analysis of social communication applications and stimulation of communicative intention of pupils with intellectual disabilities in residential care settings.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání