2013
It's not culture's fault. Problems of one premise
ŠABATOVÁ, KláraZákladní údaje
Originální název
It's not culture's fault. Problems of one premise
Autoři
ŠABATOVÁ, Klára (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Anthropologie : [international journal of the science of man], Brno, Moravian Museum, Anthropos Institute, 2013, 0323-1119
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00071162
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
středoevropská archeologie; archeologická kultura; ideologie; prostor; smyšlená identita, empirický přístup
Klíčová slova anglicky
Central European Archaeology; archaeological culture; ideology; space; imaginary entity; empirical approach
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 5. 2014 23:22, doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D.
V originále
"Archaeological cultures" are models of human life in a particular time and space, which come out of the scientific and social mores at the time of their definition. These well-constructed typological-chronological schemes are very stable but imaginary entities. The traits, with which cultures were originally described and with which their quantity and ubiquity were studied (burial rituals, the character of settlements, artefacts, space) have often been influenced by signs from the present. The assigning of cultures was influenced by state borders and even ideologies. The pigeon-holing of assemblages/localities to one or another culture has often been done mechanically, without in-depth analysis. The attempt to define borders leads to the division of culturally joined spaces. Questions (Fragestellung) and methods of the culture-historic paradigm frequently remain inherent in the primary data, which is analysed through the new procedures and complemented with modern scientific topics. We do not consider the term "archaeological culture" problematic in and of itself. We do, however, have an issue with the use of this concept, where instead of an abstract model, which "archaeological culture" is, we create out of an "archaeological culture", genuinely existing entity
Česky
„Archeologické kultury“ jsou modely života lidí v určitém čase a prostoru, které vycházejí z vědeckých a společenských poměrů v době své definice. Tato dobře zkonstruovaná typologicko-chronologická schémata jsou velmi stabilní imaginární entity. Znaky, kterými byly kultury původně popsány, a jejichž kvantitu a rozšíření dosud studujeme (pohřební ritus, charakter sídlišť, artefakty, prostor) byly často doplněny o znaky odrážející současnost. Příslušnost ke kulturám byla ovlivněna státními hranicemi nebo i na základě ideologie. Přiřazování celků/lokalit k některé z kultur je často mechanické bez podrobnější analýzy souvislostí. Snaha o určení hranice vede k rozdělování kulturně spojitých území. Otázky (Fragestellung) a metody kulturně-historického paradigmatu, ale často zůstávají zabudované právě v primárních datech, která jsou novými postupy analyzována a obsahově doplňována moderními vědeckými tématy. Nepovažujeme termín archeologická kultura za problematický sám o sobě. Sporné je naše používání tohoto pojmu, kdy místo abstrahovaného modelu, kterým archeologická kultura je, činíme z archeologické kultury (jedinou možnou) reálnou existující jednotku.
Návaznosti
EE2.3.09.0187, projekt VaV |
|