D 2013

Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství

ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁ

Základní údaje

Originální název

Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství

Název česky

Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství

Název anglicky

Research tacit knowledge as the basis streamline teaching practice student teachers

Autoři

ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁ

Vydání

Ústí nad Labem, Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, od s. 553-557, 5 s. 2013

Nakladatel

Univerzita J.E.Purkyně

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7414-602-2

Klíčová slova česky

tacitní znalosti; subjektivní teorie výuky; kvalitativní výzkum

Klíčová slova anglicky

tacit knowledge; subjective theory of teaching; qualitative research
Změněno: 11. 3. 2014 10:23, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.

Anotace

V originále

Pojem tacitní znalosti se dostává do české pedagogiky pomalu. Přitom tacitní znalosti jsou významným předpokladem toho, jak učitel jedná v rozmanitých pedagogických situacích. V připravovaném výzkumu, podpořeným grantovým projekt GA ČR (13-200496), vycházíme z předpokladu, že tacitní znalosti: a) zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz praktické činnosti) a nonkognitivní (vnitřní motivace studenta k této činnosti), b) odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky, c) utvářejí se zejména v neočekávaných pedagogických situacích, s nimiž se student na praxi setkává, d) facilitují studentské sebereflexe a sdílení zkušeností studentů se zkušeným učitelem (mentorem). Z těchto předpokladů vychází design našeho kvalitativního výzkumu.

Anglicky

The concept of tacit knowledge gets into Czech education slowly. However, tacit knowledge is an important prerequisite for teacher’s acting in a variety of situations. The forthcoming research project, supported by the grant project GA CR (13-200496), is based on the assumption that tacit knowledge: a) includes two basic components: cognitive (mental image of practical activities) and non-cognitive (internal motivation of students for this activity), b) is derived from the student's subjective theory of teaching, c) form in a unexpected teaching situations in the practice, d) facilitated the students' self-reflection and sharing experiences of students with an experienced teacher (mentor). Our qualitative research design is based on these assumptions.

Návaznosti

GA13-20049S, projekt VaV
Název: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Grantová agentura ČR, Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe