2013
Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁZákladní údaje
Originální název
Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Název česky
Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Název anglicky
Research tacit knowledge as the basis streamline teaching practice student teachers
Autoři
ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO a Blanka PRAVDOVÁ
Vydání
Ústí nad Labem, Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, od s. 553-557, 5 s. 2013
Nakladatel
Univerzita J.E.Purkyně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7414-602-2
Klíčová slova česky
tacitní znalosti; subjektivní teorie výuky; kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky
tacit knowledge; subjective theory of teaching; qualitative research
Změněno: 11. 3. 2014 10:23, Mgr. Jana Krátká, Ph.D.
V originále
Pojem tacitní znalosti se dostává do české pedagogiky pomalu. Přitom tacitní znalosti jsou významným předpokladem toho, jak učitel jedná v rozmanitých pedagogických situacích. V připravovaném výzkumu, podpořeným grantovým projekt GA ČR (13-200496), vycházíme z předpokladu, že tacitní znalosti: a) zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz praktické činnosti) a nonkognitivní (vnitřní motivace studenta k této činnosti), b) odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky, c) utvářejí se zejména v neočekávaných pedagogických situacích, s nimiž se student na praxi setkává, d) facilitují studentské sebereflexe a sdílení zkušeností studentů se zkušeným učitelem (mentorem). Z těchto předpokladů vychází design našeho kvalitativního výzkumu.
Anglicky
The concept of tacit knowledge gets into Czech education slowly. However, tacit knowledge is an important prerequisite for teacher’s acting in a variety of situations. The forthcoming research project, supported by the grant project GA CR (13-200496), is based on the assumption that tacit knowledge: a) includes two basic components: cognitive (mental image of practical activities) and non-cognitive (internal motivation of students for this activity), b) is derived from the student's subjective theory of teaching, c) form in a unexpected teaching situations in the practice, d) facilitated the students' self-reflection and sharing experiences of students with an experienced teacher (mentor). Our qualitative research design is based on these assumptions.
Návaznosti
GA13-20049S, projekt VaV |
|