ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO and Blanka PRAVDOVÁ. Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství (Research tacit knowledge as the basis streamline teaching practice student teachers). In Círus. L. Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2013, p. 553-557. ISBN 978-80-7414-602-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Name in Czech Výzkum tacitních znalostí jako východisko zefektivnění pedagogické praxe studentů učitelství
Name (in English) Research tacit knowledge as the basis streamline teaching practice student teachers
Authors ŠVEC, Vlastimil, Jana KRÁTKÁ, Milan KUBIATKO and Blanka PRAVDOVÁ.
Edition Ústí nad Labem, Sborník příspěvků XXI. celostátní konference ČAPV: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, p. 553-557, 5 pp. 2013.
Publisher Univerzita J.E.Purkyně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form storage medium (CD, DVD, flash disk)
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7414-602-2
Keywords (in Czech) tacitní znalosti; subjektivní teorie výuky; kvalitativní výzkum
Keywords in English tacit knowledge; subjective theory of teaching; qualitative research
Changed by Changed by: Mgr. Jana Krátká, Ph.D., učo 42028. Changed: 11/3/2014 10:23.
Abstract
Pojem tacitní znalosti se dostává do české pedagogiky pomalu. Přitom tacitní znalosti jsou významným předpokladem toho, jak učitel jedná v rozmanitých pedagogických situacích. V připravovaném výzkumu, podpořeným grantovým projekt GA ČR (13-200496), vycházíme z předpokladu, že tacitní znalosti: a) zahrnují dvě základní složky: kognitivní (mentální obraz praktické činnosti) a nonkognitivní (vnitřní motivace studenta k této činnosti), b) odvíjejí se ze studentovy subjektivní teorie výuky, c) utvářejí se zejména v neočekávaných pedagogických situacích, s nimiž se student na praxi setkává, d) facilitují studentské sebereflexe a sdílení zkušeností studentů se zkušeným učitelem (mentorem). Z těchto předpokladů vychází design našeho kvalitativního výzkumu.
Abstract (in English)
The concept of tacit knowledge gets into Czech education slowly. However, tacit knowledge is an important prerequisite for teacher’s acting in a variety of situations. The forthcoming research project, supported by the grant project GA CR (13-200496), is based on the assumption that tacit knowledge: a) includes two basic components: cognitive (mental image of practical activities) and non-cognitive (internal motivation of students for this activity), b) is derived from the student's subjective theory of teaching, c) form in a unexpected teaching situations in the practice, d) facilitated the students' self-reflection and sharing experiences of students with an experienced teacher (mentor). Our qualitative research design is based on these assumptions.
Links
GA13-20049S, research and development projectName: Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 28/5/2024 17:46