2014
Aktuální pojetí autonomie v psychologii
JEŽEK, StanislavZákladní údaje
Originální název
Aktuální pojetí autonomie v psychologii
Název česky
Aktuální pojetí autonomie v psychologii
Název anglicky
Current conceptualizations of autonomy in psychology
Autoři
JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, Academia, 2014, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.239
Kód RIV
RIV/00216224:14230/14:00073459
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000333227400004
Klíčová slova česky
autonomie; psychologie osobnosti; vývojová psychologie,
Klíčová slova anglicky
autonomy; personality psychology; developmental psychology
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2015 13:42, Ing. Alena Raisová
V originále
Vzhledem k množství termínů používaných k popisu svobodného, nezávislého fungování individua a s ohledem na význam této myšlenky pro celoživotní vývoj poskytuje článek přehled aktuálně používaných psychologických pojetí autonomie. Přehled je strukturován podle dvou pohledů: psychologie individuálních rozdílů a vývojové psychologie s důrazem na adolescenci a ranou dospělost. Různá pojetí autonomie lze z obou hledisek roztřídit do dvou skupin: zkušenostně subjektivní autonomii zaměřenou na zkušenost volby a utváření vlastního chování a objektivní autonomii zaměřenou na specifické druhy mezilidské (ne)závislosti a její vývoj. Zvláště v těchto přístupech je obsah všech individuálních konstruktů zřejmý z jejich operacionalizací, které jsou do přehledu také zahrnuty.
Anglicky
With respect to the multitude of terms used to describe free, independent functioning of an individual and to the salience of this idea in life-span development, this study provides a review of the concepts of autonomy currently used in psychology. The review is structured from two perspectives: psychology of individual differences and developmental psychology with emphasis on adolescence and emerging adulthood. From both these perspectives the reviewed concepts of autonomy may be categorised into two groups: experiential-subjective autonomy focused on the experience of choice and authorship of own behaviour and objective concepts focusing on specific kinds of interpersonal (in) dependence and its development. Especially with the latter approaches the content of each individual construct is clear from their operationalizations that are also included in the review.
Návaznosti
GAP407/12/0854, projekt VaV |
|