J 2014

Aktuální pojetí autonomie v psychologii

JEŽEK, Stanislav

Základní údaje

Originální název

Aktuální pojetí autonomie v psychologii

Název česky

Aktuální pojetí autonomie v psychologii

Název anglicky

Current conceptualizations of autonomy in psychology

Autoři

JEŽEK, Stanislav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology, Academia, 2014, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.239

Kód RIV

RIV/00216224:14230/14:00073459

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000333227400004

Klíčová slova česky

autonomie; psychologie osobnosti; vývojová psychologie,

Klíčová slova anglicky

autonomy; personality psychology; developmental psychology

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2015 13:42, Ing. Alena Raisová

Anotace

V originále

Vzhledem k množství termínů používaných k popisu svobodného, nezávislého fungování individua a s ohledem na význam této myšlenky pro celoživotní vývoj poskytuje článek přehled aktuálně používaných psychologických pojetí autonomie. Přehled je strukturován podle dvou pohledů: psychologie individuálních rozdílů a vývojové psychologie s důrazem na adolescenci a ranou dospělost. Různá pojetí autonomie lze z obou hledisek roztřídit do dvou skupin: zkušenostně subjektivní autonomii zaměřenou na zkušenost volby a utváření vlastního chování a objektivní autonomii zaměřenou na specifické druhy mezilidské (ne)závislosti a její vývoj. Zvláště v těchto přístupech je obsah všech individuálních konstruktů zřejmý z jejich operacionalizací, které jsou do přehledu také zahrnuty.

Anglicky

With respect to the multitude of terms used to describe free, independent functioning of an individual and to the salience of this idea in life-span development, this study provides a review of the concepts of autonomy currently used in psychology. The review is structured from two perspectives: psychology of individual differences and developmental psychology with emphasis on adolescence and emerging adulthood. From both these perspectives the reviewed concepts of autonomy may be categorised into two groups: experiential-subjective autonomy focused on the experience of choice and authorship of own behaviour and objective concepts focusing on specific kinds of interpersonal (in) dependence and its development. Especially with the latter approaches the content of each individual construct is clear from their operationalizations that are also included in the review.

Návaznosti

GAP407/12/0854, projekt VaV
Název: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity

Přiložené soubory

Aktualni_pojeti_autonomie_v_psychologii__revision_a_errata_.docx
Požádat o autorskou verzi souboru