D 2013

Od baroku k novobaroku: motivy kontinuity v lichtenštejnské architektuře 19. století

KROUPA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Od baroku k novobaroku: motivy kontinuity v lichtenštejnské architektuře 19. století

Název anglicky

From Baroque to Neo-Baroque period: continuity motives in the Liechtenstein architecture of the 19th century

Autoři

KROUPA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Lichtenštejnové: kontinuity - diskontinuity (Časopis Matice moravské 132, 2013 - Supplementum 4), od s. 227-234, 8 s. 2013

Nakladatel

Matice moravská

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00071282

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87709-00-9

ISSN

Klíčová slova česky

Johann II. z Liechtensteina jako objednavatel; neobarok; stylová kontinuita

Klíčová slova anglicky

Johann II. of Liechtenstein as patron; the Neo-Baroque style; style continuity

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 23. 11. 2016 16:14, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve svém příspěvku autor uvažuje nad neobarokními stylovými motivy, které objednával kníže Johann II. z Liechtensteina. Jeho nové úpravy na zámku ve Valticích stylově doplňovaly zámek, stavěný v 17. a 18. století. S podobným stylově jednotícím dokončování vlastních zámků se ale v téže době setkáváme i jinde na Moravě v prostředí aristokracie blízké vídeňskému dvoru (Buchlovice, Židlochovice). Neobarok nalezneme rovněž u některých novostaveb, jejichž objednavatelé spatřovali v v tomto stylu spolu s historikem umění Albertem Ilgem kontinuitu směřující k budoucímu, jednotnému nadnárodnímu stylu rakouské monarchie.

Anglicky

In his contribution, the author reflects on the Neo-Baroque style motives ordered by Prince Johann II of Liechtenstein. His re-modeling of the Valtice Chateau style-wise complemented the chateau, which was built in the 17th and 18th century. Such style-unifying finishing of chateaus appears at the same time also elsewhere in Moravia in the environment of aristocracy closely connected in the Viennese court (for example Buchlovice, Židlochovice). Neo-Baroque is also utilised in new buildings whose patrons along with art historian Albert Ilg perceived the style as a continuity oriented towards the future united, supranational style of the Austrian monarchy.