D 2013

Svět vědy a svět její popularizace : jak se vzájemně překrývají a zároveň odlišují z perspektivy studentů psychologie

KRPOUN, Zdeněk

Základní údaje

Originální název

Svět vědy a svět její popularizace : jak se vzájemně překrývají a zároveň odlišují z perspektivy studentů psychologie

Název česky

Svět vědy a svět její popularizace : jak se vzájemně překrývají a zároveň odlišují z perspektivy studentů psychologie

Název anglicky

The world of the science and the world of its popularization : how they overlap and also differ from the student of psychology point of view

Autoři

KRPOUN, Zdeněk (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Olomouc, Sborník příspěvků z PhD konference III: Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech, od s. 20-24, 5 s. 2013

Nakladatel

Univerzita Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00071287

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-244-3778-1

Klíčová slova česky

popularizace vědy; kritické porozumění; studenti psychologie

Klíčová slova anglicky

popularization of science; critical thinking; students of psychology

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 6. 1. 2017 16:24, PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.

Anotace

V originále

Cíl: Naučit studenty magisterského studia psychologie kriticky myslet a rozvinout v nich hlubší schopnost odlišit vědecký text od popularizačního. Poskytnout jim základní oporu nutnou k orientaci v procesu tvorby vědecké práce a poukázat na způsob, jakým se odlišuje od popularizačního textu jako výsledného produktu zcela jiného procesu. Způsob dosažení cíle: V roce 2013 byl na katedře psychologie v Brně prvním rokem vyučován předmět, jehož úkolem bylo podnítit studenty v hledání kladů a záporů popularizace vědy. Studenti předtím totiž nebyli vždy schopni jednoznačně rozlišit, kde končí věda a začíná její popularizace. Kritický seminář se vyučoval ve čtyřhodinových blocích, které byly nastaveny tak, aby musel každý student minimálně jednou za semestr prezentovat a kriticky zhodnotit jeden popularizační a jeden vědecky rigorózní text Závěr: K zlepšení kritického myšlení v této oblasti se jako ideální ukázala výuka založená na přímém studiu popularizačních textů a přijmutí role kritického čtenáře, který není pouhým konzumentem. Se studenty jsme postupně vytvořili vlastní stručný přehled zásadních rozdílů procesu tvorby, výsledné podoby a účelu jak popularizačních, tak vědecky rigorózních textů. Schopnost rozlišit svět vědy a jejích nástrojů je pro plné pochopení účelu vědy a její odlišení od popularizace kruciální. Příspěvek diskutuje nad hlavními rozdíly obou oblastí.

Anglicky

Objective: To teach students of master degree psychology to critically think and to develop in them a deeper ability to distinguish scientific text from popularizing one. Provide them with basic support necessary for orientation in the process of scientific work and to show how it differs from popularizing the text as a final product of a completely different process. The way to achieve goals: In 2013, it was at the Department of Psychology in Brno taught subject, whose task was to encourage students to seek the pros and cons of popularizing science. Students previously had not always been able to clearly distinguish where science ends and where begins its popularization. Critical seminar is taught in four-hour blocks, which were set to each student has at least once per semester the opportunity to present and critically evaluate one popular and one scientifically rigorous text. Conclusion: To improve critical thinking in this area, it has proved to be an ideal teaching the method based on the direct study of popularizing texts and admit the role of the critical reader who is not a mere consumer of scientific text. We gradually build our own brief overview of some fundamental differences between the process of creation, the resulting form and purpose of popularizing and scientifically rigorous texts. The crucial point to fully understand the purpose of science and its differentiation from popularization seems to be the ability to distinguish the scientific world and its instruments. The paper discuss major differences between both areas.