2013
Perceived self-competence in adolescent children who self-harm
BARTOŠOVÁ, Kateřina, Michal ČERŇÁK, Veronika HRUBÁ, Iva BUREŠOVÁ, Helena KLIMUSOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Perceived self-competence in adolescent children who self-harm
Název česky
Uvědomovaná kompetence u adolescentních dětí, které se sebepoškozují.
Autoři
BARTOŠOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Michal ČERŇÁK (203 Česká republika, domácí), Veronika HRUBÁ (203 Česká republika, domácí), Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
The 1st World Conference on Personality, Stellenbosch, South Africa, 19-23 March 2013, 2013
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Jižní Afrika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00071439
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
sebepoškozování; sebepoškozující chování; adolescenti; vnímaná kompetence
Klíčová slova anglicky
self-harm; self-mutilation; non-suicidal self injury; repetitive self-harm; adolescents; perceived self-competance
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2014 13:41, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
In recent decades rates of adolescent self-harm have increased throughout the world. An increasing need to better understand underlying causes of self-harm is therefore set. The aim of this study is to examine links between self-harm and perceived self-competence on non-clinical population of Czech adolescent children. A cross-sectional survey using an anonymous self-report questionnaire was carried out on 1740 adolescent children (age 11 – 16, mean 14). Following methods were used: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children and socio-demographic questionnaire. Children who self-harmed showed lower levels of perceived self competence on scales of school or academic performance, physical competence reflected through ability at sports and outdoor games, physical appearances and behaviour. On the contrary they did not show lower levels on scale of social competence reflected through self evaluated popularity with one’s peers. We also explored link between perceived self competence and different ways of self-harm. Of these we may conclude that cutting and scratching are the most connected to perceived self-competence.
Česky
V posledních několika desetiletích stoupá počet sebepoškozujících se adolescentů. Vzniká tedy potřeba lépe porozumět faktorům, které se sebepoškozováním souvisejí. Cílem této studie je prozkoumat vztah mezi sebepoškozováním a vnímanou kompetencí u dětí mladšího školního věku a současně na neklinické populaci. V průřezovém šetření 1740 adolescentních dětí (věk 11 – 16, průměrně 14)vyplnilo baterii dotazníků. Použili jsme: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children a sociodemografický dotazník. Děti, které se sebepoškozovaly, vykazovaly nižší hladinu vnímané kompetence, a to především v oblastech školy a akademického výkonu, fyzického výkonu a vzhledu. Naopak rozdíly nebyly nalezeny na škálách sociální kompetence. Dále jsem zvažovali souvislosti mezi vnímanou kompetencí a způsoby sebepoškozování. Řezání a škrábání se zdá být nejvíce spojeno s vnímanou kompetencí.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2012, interní kód MU |
|