a 2013

Perceived self-competence in adolescent children who self-harm

BARTOŠOVÁ, Kateřina, Michal ČERŇÁK, Veronika HRUBÁ, Iva BUREŠOVÁ, Helena KLIMUSOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Perceived self-competence in adolescent children who self-harm

Název česky

Uvědomovaná kompetence u adolescentních dětí, které se sebepoškozují.

Autoři

BARTOŠOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí), Michal ČERŇÁK (203 Česká republika, domácí), Veronika HRUBÁ (203 Česká republika, domácí), Iva BUREŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Helena KLIMUSOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

The 1st World Conference on Personality, Stellenbosch, South Africa, 19-23 March 2013, 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Jižní Afrika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00071439

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

sebepoškozování; sebepoškozující chování; adolescenti; vnímaná kompetence

Klíčová slova anglicky

self-harm; self-mutilation; non-suicidal self injury; repetitive self-harm; adolescents; perceived self-competance

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 3. 2014 13:41, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

In recent decades rates of adolescent self-harm have increased throughout the world. An increasing need to better understand underlying causes of self-harm is therefore set. The aim of this study is to examine links between self-harm and perceived self-competence on non-clinical population of Czech adolescent children. A cross-sectional survey using an anonymous self-report questionnaire was carried out on 1740 adolescent children (age 11 – 16, mean 14). Following methods were used: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children and socio-demographic questionnaire. Children who self-harmed showed lower levels of perceived self competence on scales of school or academic performance, physical competence reflected through ability at sports and outdoor games, physical appearances and behaviour. On the contrary they did not show lower levels on scale of social competence reflected through self evaluated popularity with one’s peers. We also explored link between perceived self competence and different ways of self-harm. Of these we may conclude that cutting and scratching are the most connected to perceived self-competence.

Česky

V posledních několika desetiletích stoupá počet sebepoškozujících se adolescentů. Vzniká tedy potřeba lépe porozumět faktorům, které se sebepoškozováním souvisejí. Cílem této studie je prozkoumat vztah mezi sebepoškozováním a vnímanou kompetencí u dětí mladšího školního věku a současně na neklinické populaci. V průřezovém šetření 1740 adolescentních dětí (věk 11 – 16, průměrně 14)vyplnilo baterii dotazníků. Použili jsme: Self-Harm Inventory, Self-Harm Behavior Questionnaire, Perceived Competence Scale for Children a sociodemografický dotazník. Děti, které se sebepoškozovaly, vykazovaly nižší hladinu vnímané kompetence, a to především v oblastech školy a akademického výkonu, fyzického výkonu a vzhledu. Naopak rozdíly nebyly nalezeny na škálách sociální kompetence. Dále jsem zvažovali souvislosti mezi vnímanou kompetencí a způsoby sebepoškozování. Řezání a škrábání se zdá být nejvíce spojeno s vnímanou kompetencí.

Návaznosti

MUNI/A/0887/2012, interní kód MU
Název: Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem sebepoškozování u dětí staršího školního věku (Akronym: SELFHARM)
Investor: Masarykova univerzita, Ověření psychometrických vlastností diagnostických nástrojů pro screening výskytu a forem sebepoškozování u dětí staršího školního věku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty