Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1161617, author = {Medková, Ivana}, address = {Brno}, edition = {1. vyd.}, keywords = {Skills; skill acquirement; phases of the skill acquirement; physics instruction; learning tasks; didactic tests; questionnaire; interview; videostudy}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-5999-3}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole}, year = {2013} }
TY - BOOK ID - 1161617 AU - Medková, Ivana PY - 2013 TI - Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole VL - Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 28 PB - Masarykova univerzita CY - Brno SN - 9788021059993 KW - Skills KW - skill acquirement KW - phases of the skill acquirement KW - physics instruction KW - learning tasks KW - didactic tests KW - questionnaire KW - interview KW - videostudy N2 - Práce se zabývá problematikou osvojování fyzikálních dovedností žáků základní školy. Proces osvojování dovedností je zkoumán vzhledem k jeho základním etapám: motivační, orientační, krystalizační, dotvářecí a integrační. Pomocí didaktického testu byla posuzována úroveň dovedností žáků. Žákům činilo velké problémy řešit úlohy patřící do dotvářecí a integrační etapy procesu osvojování dovedností. Prostřednictvím dotazníku spojeného s rozhovorem s učiteli se ukázalo, že učitelé tento typ úloh zařazují do výuky pouze výjimečně. Učitelé také často vykazovali nedostatečné znalosti o dovednostech a o procesu jejich osvojování. Videostudie výuky fyziky zkoumající postavení učebních úloh v procesu osvojování dovedností rovněž upozornila na několik nedostatků. Místy byly zcela opomíjeny úlohy pro nejvyšší dvě etapy, což může vést k neschopnosti žáků řešit problémové, integrované a mezipředmětové úlohy a projekty. Mezi další zjištění, která by mohla negativně ovlivnit úroveň přírodovědných dovedností žáků, patří nízké zastoupení úloh vyžadujících experimentální řešení a nedostatek příležitostí žáků k samostatnému nebo skupinovému řešení úloh. Ze zjištěných výsledků našeho výzkumu vyplývá potřeba úpravy výukové technologie při osvojování dovedností žáků ve výuce fyziky. Pokud bude během přípravy budoucích učitelů věnována dostatečná pozornost osvojování dovedností, lze předpokládat, že se zefektivní a zkvalitní fyzikální a celé přírodovědné vzdělávání. ER -
MEDKOVÁ, Ivana. \textit{Dovednosti žáků ve výuce fyziky na základní škole (The Pupil’s Skills in the Physics Education at the Lower-secondary School)}. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 184 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 28. ISBN~978-80-210-5999-3.
|