Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1162209, author = {Pořízková, Kateřina and Artimová, Jozefa and Švanda, Libor}, article_location = {Liberec}, article_number = {3/2013/Issue C}, keywords = {Medical Terminology; Medical Latin; Innovative Teaching Methods}, language = {cze}, issn = {1803-9782}, journal = {ACC Journal}, title = {Latinská lékařská terminologie ve světle moderních výukových metod}, url = {http://is.muni.cz/repo/1162209/Latinska_lekarska_terminologie.pdf?info}, volume = {XIX}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1162209 AU - Pořízková, Kateřina - Artimová, Jozefa - Švanda, Libor PY - 2013 TI - Latinská lékařská terminologie ve světle moderních výukových metod JF - ACC Journal VL - XIX IS - 3/2013/Issue C SP - 134-139 EP - 134-139 PB - Technická univerzita SN - 18039782 KW - Medical Terminology KW - Medical Latin KW - Innovative Teaching Methods UR - http://is.muni.cz/repo/1162209/Latinska_lekarska_terminologie.pdf?info L2 - http://is.muni.cz/repo/1162209/Latinska_lekarska_terminologie.pdf?info N2 - Výuka základů latinského jazyka na lékařských fakultách je většinou založena na tradiční a konzervativní metodice, která vychází z modelu prezentace komplexních paradigmat vybraného okruhu gramatických jevů, pro něž se postupně hledá uplatnění v široké oblasti lékařských termínů. V inovovaných výukových materiálech je kladen hlavní důraz na to, aby se student učil jednotlivým gramatickým jevům v přímém kontextu s jejich praktickým uplatněním. Okruhy lekcí jsou členěny tematicky – začíná se s termíny z oblasti anatomie (souběžný předmět v prvním roce studia), pokračuje se s klinickými a patologickými termíny, v závěru je plánována lekce věnovaná termínům z oblasti farmakologie a recepturní latiny. Autoři při tvorbě materiálů vycházeli ze statistických analýz frekvence výskytu gramatických i lexikálních jevů, především typických kolokací (metodami korpusové lingvistiky). Velký důraz je kladen na provázanost lekcí z hlediska četnosti použití nových slov i gramatických jevů, diferenciaci lexika dle zaměření jednotlivých oborů a pragmatičnost výuky – ve cvičeních se pracuje i s autentickými materiály (lékařské dokumenty), příp. jsou na jejich základě vytvářena. Inovace spočívá také ve větší míře variability cvičebních schémat (choice gab fill, open gab fill, true/false, matching) a ve využití doprovodného obrazového materiálu, jenž má usnadnit a upřesnit porozumění významu nejběžnějších lékařských termínů, jejich stavbě a uplatnění v náležitém kontextu. Cílovou skupinou inovací jsou studenti bakalářských oborů Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně. ER -
POŘÍZKOVÁ, Kateřina, Jozefa ARTIMOVÁ a Libor ŠVANDA. Latinská lékařská terminologie ve světle moderních výukových metod. \textit{ACC Journal}. Liberec: Technická univerzita, 2013, XIX, 3/2013/Issue C, s.~134-139. ISSN~1803-9782.
|