2013
Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech
PÍŠOVÁ, Michaela, Světlana HANUŠOVÁ, Věra JANÍKOVÁ, Klára KOSTKOVÁ, Petr NAJVAR et. al.Základní údaje
Originální název
Expertnost učitele cizích jazyků: výsledky výzkumu založeného na pozorování a rozhovorech
Autoři
Vydání
XX. výroční konference ČPdS Koncepce vzdělání v současné kurikulární diskusi, 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
čitel, expertnost; empirický výzkum; cizí jazyky; pozorování výuky; rozhovor; stimulované vybavování
Změněno: 2. 2. 2014 18:49, doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Anotace
V originále
Cílem příspěvku je představit design a metodologii výzkumu expertnosti a determinant jejího rozvoje v profesi učitele a vybrané výsledky, jež dosavadní fáze výzkumu, realizovaného v rámci projektu GAČR P407/11/0234 Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního vývoje (na pozadí cizojazyčné výuky) přinesly. Prezentovaný výzkum se zaměřuje na problematiku identifikace expertů, na systematickou analýzu povahy expertnosti učitele a na procesy a podmínky jejího rozvoje a udržování. Staví na metodologii uplatňované v obecných výzkumech expertnosti v různých oblastech lidské činnosti vycházejících z kognitivních teorií, zároveň zohledňuje i sociální a afektivní dimenzi učitelské expertnosti. V prezentaci budou představeny výzkumný design a výsledky první a druhé fáze, jež stavěly na metodách pozorování a rozhovoru založeného na stimulovaném vybavování. Prezentovány budou výsledky analýz využívajících metod pozorování (116 vyučovacích hodin anglického a německého jazyka) a rozhovorů opřených o stimulované vybavování (realizovaných s šestnácti učiteli).
Návaznosti
GAP407/11/0234, projekt VaV |
|