2014
Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky
ŠVAŘÍČEK, RomanZákladní údaje
Originální název
Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky
Název anglicky
Foundations of Education
Autoři
ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00073480
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
philosophy of education; educational foundations
Štítky
Změněno: 5. 2. 2014 08:21, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
V originále
Příspěvek vychází z obsahové analýzy českých učebnic obecné pedagogiky a dalších textů publikovaných v rámci disciplíny obecná pedagogika. Cílem příspěvku je kriticky analyzovat diskurz vyprávění učebních textů a poukázat na fenomény znesnadňující pochopení dané disciplíny čtenářům. Těmito fenomény jsou simplifikace teoretických konceptů, nereflektování metodologie pedagogického výzkumu, opomenutí výsledků empirického zkoumání, nepropojování jednotlivých disciplín, umělé rozdělování výchovy a vzdělávání, odmítání normativní role pedagogiky, používání nečistého jazyka a vytváření prostoduchých definic. Jednotlivé fenomény budou v příspěvku postupně ilustrovány na příkladech. V závěru se nejenom pokusíme navrhnout možná řešení daných fenoménů, ale formulujeme také otevřenou a osobní výzvu ke spolupráci.
Anglicky
The paper is based on content analysis of foundations of education of Czech textbooks and other texts published within the discipline of foundations of education. The aim of this paper is to critically analyze the narrative discourse of textbooks and the phenomenon of impeding understanding of the discipline readers. These phenomena are simplification of theoretical concepts, unreflectiveness of methodology of educational research, artificial partitioning of education, rejection of the normative role of pedagogy, use of unclean language and the creation of simple definitions. Individual phenomena will gradually post illustrated with examples. In the end, not only try to suggest possible solutions to the given phenomena, but also formulate open a personal challenge to cooperation.
Návaznosti
GA13-23578S, projekt VaV |
|