k 2014

Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky

ŠVAŘÍČEK, Roman

Základní údaje

Originální název

Za obecnou pedagogiku "méně obecnější"! Obsahová analýza učebnic obecné pedagogiky

Název anglicky

Foundations of Education

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Základní diskurzy obecné pedagogiky v současném pedagogickém myšlení, odborné literatuře, teorii a praxi, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00073480

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

philosophy of education; educational foundations

Štítky

Změněno: 5. 2. 2014 08:21, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek vychází z obsahové analýzy českých učebnic obecné pedagogiky a dalších textů publikovaných v rámci disciplíny obecná pedagogika. Cílem příspěvku je kriticky analyzovat diskurz vyprávění učebních textů a poukázat na fenomény znesnadňující pochopení dané disciplíny čtenářům. Těmito fenomény jsou simplifikace teoretických konceptů, nereflektování metodologie pedagogického výzkumu, opomenutí výsledků empirického zkoumání, nepropojování jednotlivých disciplín, umělé rozdělování výchovy a vzdělávání, odmítání normativní role pedagogiky, používání nečistého jazyka a vytváření prostoduchých definic. Jednotlivé fenomény budou v příspěvku postupně ilustrovány na příkladech. V závěru se nejenom pokusíme navrhnout možná řešení daných fenoménů, ale formulujeme také otevřenou a osobní výzvu ke spolupráci.

Anglicky

The paper is based on content analysis of foundations of education of Czech textbooks and other texts published within the discipline of foundations of education. The aim of this paper is to critically analyze the narrative discourse of textbooks and the phenomenon of impeding understanding of the discipline readers. These phenomena are simplification of theoretical concepts, unreflectiveness of methodology of educational research, artificial partitioning of education, rejection of the normative role of pedagogy, use of unclean language and the creation of simple definitions. Individual phenomena will gradually post illustrated with examples. In the end, not only try to suggest possible solutions to the given phenomena, but also formulate open a personal challenge to cooperation.

Návaznosti

GA13-23578S, projekt VaV
Název: Učitel a žáci v dialogickém vyučování
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel a žáci v dialogickém vyučování