D 2014

Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics

KVASNIČKA, Michal

Basic information

Original name

Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics

Name in Czech

Multiagentová simulace jako nástroj výuky základů mikroekonomie

Authors

KVASNIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, The International Conference Hradec Economic Days 2014: Economic Development and Management of Regions, p. 401-407, 7 pp. 2014

Publisher

University of Hradec Králové

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/14:00095737

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7435-369-7

UT WoS

000398250300053

Keywords (in Czech)

multiagentová simulace; výuka; mikroekonomie

Keywords in English

agent-based simulation; teaching; microeconomics

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/3/2021 10:55, Ing. Michal Kvasnička, Ph.D.

Abstract

V originále

The paper proposes an agent-based computer simulation as a supplementary tool for teaching the principles of microeconomics. Such simulation can graphically illustrate how the individual behavior produces the studied aggregate outcomes, can bridge the gap between the abstract theories and the real world, and can mitigate the emotional aversion students have against some theories. The approach is demonstrated on a case of allocation of a scare resource: the model is described, the simulator is created, and its features are analyzed. The simulator has been made available on the Internet for free.

In Czech

Článek navrhuje používat multiagentovou počítačovou simulaci jako doplňkový nástroj pro výuky základů mikroekonomie. Multiagentová simulace může přehledně ilustrovat, jak individuální chování vytváří zkoumané agregátní výsledky, překlenout propast mezi abstraktní teorií a reálným světem a zmírnit emocionální problémy, které někteří studenti mají s určitými teoriemi. Tento přístup je ukázán na případu alokace vzácných zdrojů: teoretický model je popsán, simulátor vytvořen a jeho vlastnosti analyzovány. Vlastní simulátor je zdarma k dispozici na internetu.

Links

MUNI/A/0781/2013, interní kód MU
Name: Regulace trhu dopravních služeb – modely, metody a aplikace (Acronym: ReDoS)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached