Detailed Information on Publication Record
2014
Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics
KVASNIČKA, MichalBasic information
Original name
Agent-based simulation as tool for teaching principles of microeconomics
Name in Czech
Multiagentová simulace jako nástroj výuky základů mikroekonomie
Authors
KVASNIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, The International Conference Hradec Economic Days 2014: Economic Development and Management of Regions, p. 401-407, 7 pp. 2014
Publisher
University of Hradec Králové
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14560/14:00095737
Organization unit
Faculty of Economics and Administration
ISBN
978-80-7435-369-7
UT WoS
000398250300053
Keywords (in Czech)
multiagentová simulace; výuka; mikroekonomie
Keywords in English
agent-based simulation; teaching; microeconomics
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 17/3/2021 10:55, Ing. Michal Kvasnička, Ph.D.
V originále
The paper proposes an agent-based computer simulation as a supplementary tool for teaching the principles of microeconomics. Such simulation can graphically illustrate how the individual behavior produces the studied aggregate outcomes, can bridge the gap between the abstract theories and the real world, and can mitigate the emotional aversion students have against some theories. The approach is demonstrated on a case of allocation of a scare resource: the model is described, the simulator is created, and its features are analyzed. The simulator has been made available on the Internet for free.
In Czech
Článek navrhuje používat multiagentovou počítačovou simulaci jako doplňkový nástroj pro výuky základů mikroekonomie. Multiagentová simulace může přehledně ilustrovat, jak individuální chování vytváří zkoumané agregátní výsledky, překlenout propast mezi abstraktní teorií a reálným světem a zmírnit emocionální problémy, které někteří studenti mají s určitými teoriemi. Tento přístup je ukázán na případu alokace vzácných zdrojů: teoretický model je popsán, simulátor vytvořen a jeho vlastnosti analyzovány. Vlastní simulátor je zdarma k dispozici na internetu.
Links
MUNI/A/0781/2013, interní kód MU |
|