C 2013

The Institutionalisation of Ethics Education in Social Work: Applying Ethical Theories (a Summarised Discussion)

NEČASOVÁ, Mirka a Alois KŘIŠŤAN

Základní údaje

Originální název

The Institutionalisation of Ethics Education in Social Work: Applying Ethical Theories (a Summarised Discussion)

Název česky

Institucionalizace výuky etiky v sociální práci: aplikace etických teorií (shrnutí diskuse)

Autoři

NEČASOVÁ, Mirka (203 Česká republika, garant, domácí) a Alois KŘIŠŤAN (203 Česká republika)

Vydání

first. Liberec, Social Work, Education and Postmodernity. Theory and Studies in Selected Czech, Slovak and Polish Issues. od s. 74 - 87, 14 s. 55-100-13, 2013

Nakladatel

Technical University of Liberec

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00071922

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

ISBN

978-80-7494-032-3

Klíčová slova česky

etika sociální práce; institucionalizace; výuka; diskuse; postmodernita

Klíčová slova anglicky

social work ethics; institutionalisation; education; discussion; postmodernity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 2. 2014 15:50, PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.

Anotace

V originále

The objective of the chapter is to acquaint the reader with the discussion which took place among educators over the years 2010-2012 and was devoted to the ways of teaching philosophy and ethics in the field of social work. The discussion represents various approaches to education and reflects the broader context within which social work and social workers operate as well. The views of the participants in this discussion do not have to be seen as antagonistic but rather as parts of a continuum, where the extreme position on one side is characterised exclusively by an endeavour to re-interpret the opinions of classical thinkers and on the other side would feature an exclusive reliance on practical experience and routine procedures without theoretical reflection. It is evident that defending these extreme positions is basically of no benefit to the development of the discipline, to education quality or as assistance to clients. The concept of education in fact ranges widely across the entire continuum. The authors share opinion that plurality (connected with postmodernism) in teaching philosophy and social work ethics brings forth, apart from certain disadvantages (e.g. relativism), a potential for creativity and mutual enrichment.

Česky

Cílem kapitoly je seznámit čtenáře s diskusí probíhající mezi vzdělavateli v letech 2010 až 2012 a týkající se podoby výuky filosofie a etiky sociální práce. Tato diskuse reprezentuje různé způsoby, jak k výuce přistupovat, a odráží i širší kontext, v jehož rámci sociální práce a sociální pracovníci působí. Náhledy protagonistů této diskuse nemusejí být vnímány jako protichůdné, ale spíše jako součást kontinua, kde krajní pozici na jedné straně charakterizuje výhradně snaha o věrné přetlumočení názorů klasických myslitelů a na druhé straně by bylo spoléhání se výhradně na praktické zkušenosti a rutinní postupy bez teoretické reflexe. Je evidentní, že pro rozvoj oboru, kvalitu vzdělávání i pomoc klientům je zastávání těchto krajních pozic málo přínosné. Vzdělávání se ve skutečnosti pohybuje v rámci celého tohoto kontinua. Autoři kapitoly se shodují, že pluralita (spojovaná s postmodernistou) pojímání výuky filosofie a etiky v sobě nese kromě určitých nevýhod (např. relativizace) i potenciál kreativity a vzájemného obohacení.