J 2013

Emotional Aspects of Learning and Teaching: Reviewing the Field - Discussing the Issues

GLÄSER-ZIKUDA, Michaela, Iva STUCHLÍKOVÁ a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Emotional Aspects of Learning and Teaching: Reviewing the Field - Discussing the Issues

Název česky

Emoční aspekty učení a vyučování: mapování výzkumného pole - diskuse problémů

Autoři

GLÄSER-ZIKUDA, Michaela (276 Německo), Iva STUCHLÍKOVÁ (203 Česká republika) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Orbis scholae, Praha, Karolinum, 2013, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00071982

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

akademické emoce; výkonové emoce; učební emoce; učení; vyučování; výuka; kvalita výuky

Klíčová slova anglicky

academic emotions; achievement emotions; learning emotions; learning; teaching; instruction; instructional quality

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2019 15:52, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The survey study gives an overview of the international research on emotions in learning and teaching. It addresses various theoretical, contextual, practical, and empirical aspects. In the first part, the paper reflects the core concept of emotions with particular emphasis on academic and achievement emotions. Next, it reviews the impact of emotions on students’ learning and achievement, as well as on the relation between emotions and instructional quality. The final part deals with academic emotions viewed in the context of different school subjects. In general, this introductory paper emphasizes the relevance of emotions for education, especially for learning and teaching in school.

Česky

Studie pro monotematické číslo podává přehled o mezinárodním výzkumu emocí v kontextu učení a vyučování. Tematizuje teoretické, kontextové, praktické a empirické aspekty problematiky. V první části studie reflektuje klíčový pojem výkladu, jímž jsou emoce; se specifickým důrazem na akademické emoce a výkonové emoce. Dále je v textu rozebírán vliv emocí na žákovské učení a výkony a vztah mezi emocemi a kvalitou výuky. V závěrečné části studie je pozornost věnována akademickým emocím v kontextu různých vyučovacích předmětů. Obecně vzato, studie poukazje na význam emocí pro vzdělávání, speciálně pak pro učení a vyučování ve školách.