2013
Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze
ŘEHULKA, EvženZákladní údaje
Originální název
Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze
Název anglicky
Question of psychology and mental hygiene about education of pupils with disabilities in terms of inclusion.
Autoři
ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. od s. 39-54, 16 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00071983
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6673-1
Klíčová slova anglicky
inkluze; inkluzivní výchova; inkluze a psychologie; dítě a inkluze; rodiče a inkluze; učitelé a inkluze; inkluze a prostředí; konflikt; frustrace; stres; zdraví; kvalita života
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2014 14:19, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
V originále
Studie je přehledem základních poznatků z psychologie a psychohygieny, které se vztahují k problematice vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluzivní pedagogiky. U žáků se z tohoto aspektu zaměřujeme na náročné životní situace, u rodičů na stresové situace, u učitelů na syndrom vyhoření, v sociálním prostředí věnujeme pozornost stigmatizaci a labelingu a při studiu materiálního prostředí ukazujeme na využití ergonomie. Závěrem naznačujeme možnosti chápat problematiku inkluzivního vzdělávání žáků se zdravotním postižením z hlediska teorie zdraví, přičemž jako výhodnější v této oblasti vidíme použití teorie kvality života.
Anglicky
The paper is an overview of the basic knowledge of psychology and mental hygiene, which relate to the education of pupils with disabilities from the perspective of inclusive education. We focused of pupils difficult life situations, parents stressful situations, teachers burnout, we pay attention to stigma and labeling theory in the social environment and we show using of ergonomics. Finally, we attempt understanding the issue of inclusive education of pupils with disabilities in terms of the theory of health, but we see the theory of quality of life as preferable.
Návaznosti
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|