C 2013

Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze

ŘEHULKA, Evžen

Základní údaje

Originální název

Psychologické a psychohygienické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluze

Název anglicky

Question of psychology and mental hygiene about education of pupils with disabilities in terms of inclusion.

Autoři

ŘEHULKA, Evžen (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. od s. 39-54, 16 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00071983

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6673-1

Klíčová slova anglicky

inkluze; inkluzivní výchova; inkluze a psychologie; dítě a inkluze; rodiče a inkluze; učitelé a inkluze; inkluze a prostředí; konflikt; frustrace; stres; zdraví; kvalita života

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2014 14:19, prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.

Anotace

V originále

Studie je přehledem základních poznatků z psychologie a psychohygieny, které se vztahují k problematice vzdělávání žáků se zdravotním postižením z pohledu inkluzivní pedagogiky. U žáků se z tohoto aspektu zaměřujeme na náročné životní situace, u rodičů na stresové situace, u učitelů na syndrom vyhoření, v sociálním prostředí věnujeme pozornost stigmatizaci a labelingu a při studiu materiálního prostředí ukazujeme na využití ergonomie. Závěrem naznačujeme možnosti chápat problematiku inkluzivního vzdělávání žáků se zdravotním postižením z hlediska teorie zdraví, přičemž jako výhodnější v této oblasti vidíme použití teorie kvality života.

Anglicky

The paper is an overview of the basic knowledge of psychology and mental hygiene, which relate to the education of pupils with disabilities from the perspective of inclusive education. We focused of pupils difficult life situations, parents stressful situations, teachers burnout, we pay attention to stigma and labeling theory in the social environment and we show using of ergonomics. Finally, we attempt understanding the issue of inclusive education of pupils with disabilities in terms of the theory of health, but we see the theory of quality of life as preferable.

Návaznosti

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Název: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masarykova univerzita, Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty