C 2013

Foneticko-fonologická jazyková rovina u žáků se specifickými poruchami učení – parciální výsledky šetření

BARTOŇOVÁ, Miroslava and Zuzana ŠIRMEROVÁ

Basic information

Original name

Foneticko-fonologická jazyková rovina u žáků se specifickými poruchami učení – parciální výsledky šetření

Name (in English)

Phonetic and Phonological Language Level in Pupils with Specific Learning Difficulties –Partial Research Results

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zuzana ŠIRMEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, p. 130-140, 11 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072007

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6515-4

Keywords (in Czech)

specifické poruchy učení; narušená komunikační schopnost; foneticko-fonologická jazyková rovina; řeč; žáci se specifickými poruchami učení; výzkum

Keywords in English

specific learning difficulties; communication disorders; phonetic and phonological language level; pupils with specific learning difficulties; research

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2014 13:56, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Jednou z problematických oblastí, která ovlivňuje školní výkon žáků se specifickými poruchami učení je oblast řeči. Kapitola popisuje specifiku narušené komunikační schopnosti, vymezuje pohled na jednotlivé jazykové roviny a jejich narušení u žáků se specifickými poruchami učení s akcentem na rovinu foneticko-fonologickou. Parciální část výzkumného šetření je zaměřena na testování úrovně foneticko-fonologické jazykové roviny u žáků se specifickou poruchou učení ve 2., 3., 4. třídách základních škol ve městě Brně. Jsou zde prezentovány výsledky kvantitativního výzkumného šetření.

In English

Communication is one of the problematic areas that affect school performance in pupils with specific learning difficulties. The chapter deals with communication disorders, defines particular language levels and their disruption in pupils with specific learning difficulties with focus on the phonetic and phonological language level. A part of the research project is focused on the assessment of the phonetic and phonological language level in pupils with specific learning difficulties in the 2nd, 3rd and 4th classes of primary schools in Brno. The results of quantitative research are presented.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A