2013
Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání
NOVÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání
Název anglicky
Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders in the context of support and education
Autoři
NOVÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 286 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00072070
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6661-8
Klíčová slova česky
poruchy autistického spektra; informovanost; pedagogičtí pracovníci; biodromální vývoj; mateřská škola; základní škola; střední škola; Aspergerův syndrom; vysoce funkční autismus; inkluzivní vzdělávání; vrstevnické vztahy; postavení; šikana
Klíčová slova anglicky
autism spectrum disorders; awareness educators; lifelong development; kindergarten; primary school; secondary school; Asperger syndrome; High Functioning Autism; inclusive education; peer relationships; position; bullying
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2014 17:05, Mgr. Martina Dvořáková
V originále
Hlavním tématem předkládané publikace je biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra (PAS) v kontextu podpory a vzdělávání. Výzkumným šetřením jsou analyzovány sociopreferenční vrstevnické vztahy žáků s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem a situace o informovanosti v problematice poruch autistického spektra mezi pedagogickými pracovníky z mateřských, základních a středních škol v České republice. Monografie je členěna na dvě části. První teoretická část knihy seznamuje čtenáře s teoretickými východisky. Jsou zde shrnuty poznatky týkající se autistických poruch. Druhá část publikace empirického charakteru je rozdělena do dvou kapitol. První výzkumné šetření mělo charakter smíšeného výzkumu, v němž byl dominantní kvantitativní výzkum doplněn výzkumem kvalitativním. Významná část studie byla založena na sociometrickém šetření v 10 třídách, kde byl integrován žák s Aspergerovým syndromem či jinou pervazivní vývojovou poruchou. Druhý výzkum byl postaven na statistické proceduře, v jehož rámci byla využita kvantitativní metoda, přičemž stěžejní technikou sběru dat byl anonymní dotazník vlastní konstrukce autorky. Hlavním cílem výzkumného šetření byla deskripce stavu informovanosti v problematice poruch autistického spektra mezi pedagogickými pracovníky. Analytickou jednotkou byli pedagogičtí pracovníci z běžných i speciálních škol a rodiče dětí s PAS. Závěrečná podkapitola navrhuje také doporučení pro speciálně pedagogickou teorii a praxi.
Anglicky
The main theme of this publication is Biodromal development of individuals with autism spectrum disorders (ASD) in the context of support and education. Research survey are analyzing sociopreferential peer relationships of pupils with Asperger syndrome and high functioning autism and the situation in awareness of sphere of autism spectrum disorders among educators from kindergarten, primary and secondary schools in the Czech Republic. The monograph is divided into two parts. The first theoretical chapter of this publication acquaints readers with the theoretical background. The chapter summarizes data about autism disorders. The second, empirical, part of publication is divided into two chapters. Character of first survey was formed by a mixed research, in which was the majority of quantitative research coupled with qualitative research. A dominant part of the research study was based on social network methods of 10 typical classrooms, that included students with Asperger syndrome or pervasive developmental disorder not otherwise specified. The second research was based on a statistical procedure, in which the quantitative method was used, the core technology of data collection was anonymous questionnaire design of the author's own publication. The main objective of this research was the description of the state awareness of sphere of autism spectrum disorders among educators. Educators from regular and special schools and parents of children with ASD were the analytical units. The final chapter suggests recommendation for special educational theory and as well as practice.
Návaznosti
MUNI/A/0709/2012, interní kód MU |
|