SLEPIČKOVÁ, Lenka a Helena VAĎUROVÁ. Sociální inkluze osob s postižením. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 23-49. ISBN 978-80-210-6306-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sociální inkluze osob s postižením
Název anglicky Social Inclusion of Persons with Disabilities
Autoři SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Helena VAĎUROVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením, od s. 23-49, 27 s. 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00072128
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-6306-8
Klíčová slova česky sociální inkluze; sociální exkluze; společnost; jedinec s postižením; práva osob s postižením; legislativa; paradigma postižení; medicínský (individuální) model postižení; sociální model postižení
Klíčová slova anglicky Social inclusion; social exclusion; society; person with disability; rights of persons with disabilities; legislation; disability paradigm; medical model of disability; social model of disability
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Pavla Žáková, učo 383868. Změněno: 21. 2. 2014 11:33.
Anotace
Tato kapitola se zaměřuje na inkluzi osob s postižením, a to v souvislosti s akademickým a legislativním pojmem inkluze, a také s výzkumy inkluze této „největší světové minority“. Vymezuje obsah pojmů sociální inkluze a exkluze, tak jak jsou používány v rámci akademického a politického diskurzu. Tyto pojmy jsou pak vztaženy ke konkrétní skupině osob s postižením. Text dále popisuje vývoj práv osob s postižením v mezinárodních dokumentech, což čtenáři umožní srovnání se stavem prosazování práv osob s postižením v České republice (legislativa, závazné dokumenty). S výše zmíněnou problematikou souvisí vývoj paradigmatu postižení, vyjadřovaný v proměnách modelu postižení. V textu nabízíme chronologický přehled modelů postižení, které výrazně ovlivňují obecné vnímání postižení a nastavení legislativních opatření v ekonomické, sociální a vzdělávací oblasti. V poslední části textu analyzujeme postoje většinové společnosti k osobám s postižením, které výrazně ovlivňují také to, jakým způsobem vnímají a přijímají osoby s postižením samy sebe.
Anotace anglicky
The chapter focuses on inclusion of persons with disabilities in the context of theoretical and legislative content of the term. Furthermore, it offers an overview of researches of „the world's largest minority“. Firstly, we define the terms social inclusion and exclusion with the meanings they carry in academic and political discourse. Consequently, we apply these terms on the situation of persons with disabilities. Further on, the chapter offers key moments in the development of the human rights point of view on persons with disabilities in international documents. Thus the reader can compare rights guaranteed in international treaties and recommendations with the situation in the Czech Republic (legislation, documents). This issue is closely connected with the development of the paradigm of disability. The chapter brings a chronological overview of models of disability, which significantly influence general attitudes towards disability and focus of measures applied in economical, social and educational areas. The concluding part of the chapter analyses attitudes of the majority society towards persons with disabilities as they significantly influence the self-perception of persons with disabilities.
Návaznosti
MUNI/A/0709/2012, interní kód MUNázev: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Akronym: IIV)
Investor: Masarykova univerzita, Intervence pro inkluzi ve vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 1. 5. 2024 02:49