C 2013

Didaktické otázky ke kooperativnímu a autoregulovanému učení

VÍTKOVÁ, Marie

Basic information

Original name

Didaktické otázky ke kooperativnímu a autoregulovanému učení

Name (in English)

Didactic Issues for Cooperative and Self-Directed Learning

Authors

VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools, p. 219-234, 16 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072132

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6678-6

Keywords (in Czech)

kooperace; kooperativní učení; mezioborové kompetence; sociální kompetence; inkluzivní vyučování; autoregulované učení; otevřené učení; projektové vyučování; inkluzivní škola

Keywords in English

cooperation; cooperative learning; interdisciplinary competencies; social competencies; inclusive education; self-directed learning; open learning; project-based teaching; inclusive schools

Tags

Reviewed
Změněno: 16/2/2014 14:18, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Abstract

V originále

V kapitole se zabýváme didaktickými otázkami v inkluzivní škole. Vysvětlen je význam kooperace, rozdíl v chápání kooperativní práce a kooperativního učení se zaměřením na charakterizování kooperativního učení. Hledají se odpovědi na otázky: Jak se může stát škola podpůrným prostředím vývoje? Jak je třeba vytvořit vhodné struktury, utvářet procesy a plánovat výsledky? Jak lze zpřístupnit podporu vlastní kompetence, kooperační a sociální kompetence společnou reflexí mezi učiteli, ale také mezi učiteli a žáky, jak se mohou stát školy podpůrným prostředím vývoje? Dále je vysvětlen pojem autoregegulované učení. V kapitole jsou analyzovány kompetence učitele v inkluzivní škole, kterými by měl disponovat, a ke kterým patří kromě didaktických základních kompetencí vnitřní diferenciace a individualizace, také znalosti z vývojové a pedagogické psychologie. V závěru je uveden příklad z praxe.

In English

The chapter is dealing with didactic issues in the inclusive school. The importance of cooperation, the difference in understanding of cooperative work and cooperative learning with a focus on the characterization of cooperative learning are explained. We are looking for answers to the questions: How can the school become a supportive environment for the development? How should we establish appropriate structures and processes and plan the results? How can we make accessible the support of our own competencies, cooperative and social competencies by joint reflection among teachers, but also between teachers and pupils? The paper offers an explanation of the term self-directed learning. The chapter also offers the analysis teacher's competencies in the inclusive school, which they should have. These competencies cover in addition to the basic teaching skills of internal differentiation and individualization also the knowledge of developmental and educational psychology. An example of good practice is offered at the end of the chapter.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects