C 2013

Žáci se specifickými poruchami učení a chování

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Žáci se specifickými poruchami učení a chování

Name (in English)

Pupils with Specific Learning Disabilities and Behavioural Disorders

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Education Focusing on Inclusive Didactics and Teaching Pupils with Special Educational Needs in Mainstream Schools, p. 117-128, 12 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072134

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6678-6

Keywords (in Czech)

specifické poruchy učení; dyslexie; dysgrafie; dysortografie; genetika; fonologické uvědomění; deficity dílčích funkcí; predikce; osobnost; čtení

Keywords in English

specific learning disabilities; dyslexia; dysgraphia; dysortographia; genetics; phonological awareness; function deficits; prediction; personality; reading

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2014 14:02, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola vymezuje okruh žáků se specifickými poruchami učení a chování z hlediska jejich projevů a osobnostních zvláštností. V úvodu charakterizujeme specifické poruchy učení, přičemž se zaměřujeme i na konkrétní příklady z pedagogické praxe. Text je doplněn případovými studiemi a dílčím výzkumným šetřením analyzujícím úroveň komunikačních schopností s deficity v komunikaci žáků se specifickými poruchami učení.

In English

This chapter defines the range of pupils with specific learning disabilities and behaviour disorders in terms of their behaviour manifestation and personality traits. The introduction describes the specific learning disorders, with focus on evidence based teaching practice. The paper contains case studies and a sub-research investigation analysing communication skills with communication deficits in children with specific learning disabilities.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects