Detailed Information on Publication Record
2013
Osobnost adolescentů a dospělých osob s dyslexií a dyskalkulií
BARTOŇOVÁ, MiroslavaBasic information
Original name
Osobnost adolescentů a dospělých osob s dyslexií a dyskalkulií
Name (in English)
Personality of Young Adults and Adults with Reading and Math Underachievement
Authors
BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením, p. 199-210, 12 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072158
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6306-8
Keywords (in Czech)
dyslexie; dyskalkulie; specifické poruchy učení; adolescence; dospělost; strategie; metakognice; čtení; psaní; zaměstnání; profese
Keywords in English
Dyslexia; dyscalculia; specific learning difficulties; adolescence; adulthood; strategy; metacognition; reading; writing; occupation; profession
Tags
Reviewed
Změněno: 22/2/2014 13:57, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.
V originále
V kapitole chceme upozornit na některá specifika v oblasti získání dovedností čtení, psaní, matematiky, postojů a sociálního chování u osob se specifickými poruchami učení v adolescenci a dospělosti. Tyto oblasti ovlivňují osobnost jedinců s dyslexií v dospělém věku v získání a udržení si zaměstnání. Často prožívají neúspěch, a v důsledku toho nejsou dostatečně pozitivně přijímáni i svým okolím. Kapitola popisuje příklady kvalitativních výzkumů realizovaných s adolescenty a dospělými osobami se specifickými poruchami učení.
In English
In the chapter we would like to point out particular areas of acquiring skills as reading, writing, mathematic skills, attitudes and social behavior in people with specific learning difficulties in adolescence and adulthood. These specific skills influence personality of people with dyslexia in their adulthoodand also their chances to get and keep a job. They often suffer from a failure, because they are not accepted positively by their surroundings. The chapter describes examples of qualitative research realised with young adults and adults with specific learning difficulties.
Links
MUNI/A/0709/2012, interní kód MU |
|