C 2013

Osobnost adolescentů a dospělých osob s dyslexií a dyskalkulií

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Osobnost adolescentů a dospělých osob s dyslexií a dyskalkulií

Name (in English)

Personality of Young Adults and Adults with Reading and Math Underachievement

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením, p. 199-210, 12 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072158

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6306-8

Keywords (in Czech)

dyslexie; dyskalkulie; specifické poruchy učení; adolescence; dospělost; strategie; metakognice; čtení; psaní; zaměstnání; profese

Keywords in English

Dyslexia; dyscalculia; specific learning difficulties; adolescence; adulthood; strategy; metacognition; reading; writing; occupation; profession

Tags

Reviewed
Změněno: 22/2/2014 13:57, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

V kapitole chceme upozornit na některá specifika v oblasti získání dovedností čtení, psaní, matematiky, postojů a sociálního chování u osob se specifickými poruchami učení v adolescenci a dospělosti. Tyto oblasti ovlivňují osobnost jedinců s dyslexií v dospělém věku v získání a udržení si zaměstnání. Často prožívají neúspěch, a v důsledku toho nejsou dostatečně pozitivně přijímáni i svým okolím. Kapitola popisuje příklady kvalitativních výzkumů realizovaných s adolescenty a dospělými osobami se specifickými poruchami učení.

In English

In the chapter we would like to point out particular areas of acquiring skills as reading, writing, mathematic skills, attitudes and social behavior in people with specific learning difficulties in adolescence and adulthood. These specific skills influence personality of people with dyslexia in their adulthoodand also their chances to get and keep a job. They often suffer from a failure, because they are not accepted positively by their surroundings. The chapter describes examples of qualitative research realised with young adults and adults with specific learning difficulties.

Links

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Name: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Acronym: IIV)
Investor: Masaryk University, Category A