VÍTKOVÁ, Marie. Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – sedmý rok realizace výzkumného záměru (Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education – the Seventh Year of the Research Realization). Speciální pedagogika. Praha: Univerzita Karlova, 2013, vol. 23, 2/2013, p. 134-142. ISSN 1211-2720.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání – sedmý rok realizace výzkumného záměru
Name (in English) Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education – the Seventh Year of the Research Realization
Authors VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Speciální pedagogika, Praha, Univerzita Karlova, 2013, 1211-2720.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072165
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) žák;speciálně vzdělávací potřeby; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV); školní vzdělávací program (ŠVP); inkluzivní vzdělávání; inkluzivní didaktika; výzkumné týmy výzkumného záměru
Keywords in English pupil; special educational needs; Framework Educational Programme for Basic Education; inclusive education; inclusive didactics; research team
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 21/3/2014 11:00.
Abstract
V článku je prezentován Výzkumný záměr (MSM0021622443) Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, jehož řešitelem je prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. a výzkumné týmy určené k jeho realizaci. Výzkumný záměr (VZ) je koncipován jako výzkum základní, dlouhodobý a intenzivní. Z metodologického hlediska se jedná o dvě dimenze (strategie) řešení problému, o metodologickou dimenzi monografickou a statistickou. V rámci monografické procedury je výzkum řešen jako kvalitativní a výsledkem bude vytvoření epistémé pro empirický výzkum. Předmětem zájmu je formulovat teoretický fundament zkoumaného problému, provést analýzu dostupných materiálů a zpracovat komparativní studie se zahraničím. V rámci statistické procedury se VZ diferencuje metodologicky do oblastí, které jsou identické se subproblémy VZ. Článek charakterizuje výsledky původních výzkumů, které byly v rámci VZ realizovány. VZ je koncipován na období let 2007-2013. Předmětem bádání je systematická tvůrčí činnost v oblasti inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními potřebami (SVP) v základní škole s důrazem na postupnou implementaci RVP ZV. Výstupy jsou prezentovány po etapách ve formě konferencí a publikační činnosti.
Abstract (in English)
The research proposal “Special Needs of Pupils in the Context of the Framework Educational Programme for Basic Education” (FEP BE) is the basis, long term, and intensive research. From the methodological point of view, there are two main dimensions (strategies): the monographic one and the statistical one. The research will be carried out as a qualitative research within the monographic procedure; its result will be an episteme for the empirical research. The main objective is to formulate the theoretical foundations of the problem, carry out the analysis of available materials and produce comparative studies with foreign countries. The research will be methodologically diversified into areas that are identical with the research sub-problems within the statistical procedure. This part of the research will be conducted according to the operationalisation of the goals of each research area. Proposals and actions will be determined. The article describes the results of initial studies that were carried out within the research project.This research project is proposed for the years 2007-2013. The study is a systematic creative activity in the areas of inclusion of students with special needs in basic school with the aim to gradually implement FEP BE. The research outcomes will be presented at conferences and in publications.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 6/10/2024 11:22