Detailed Information on Publication Record
2014
Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.
VÍTKOVÁ, MarieBasic information
Original name
Somatopedie. Speciální pedagogika osob s tělesným a zrakovým postižením.
Name (in English)
Education of persons with physical disabilities
Authors
Edition
1. vydání. Praha, Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. p. 104-130, 27 pp. 2014
Publisher
Portál, s.r.o.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-262-0602-6
Keywords (in Czech)
osoba s tělesným postižením; tělesné postižení; mozková obrna; formy MO; edukace; specifika; rizika;
Keywords in English
people with physical disabilities; physical disabilities; cerebral palsy; CP forms; education; specific features; risks;
Tags
Reviewed
Změněno: 3/3/2014 19:48, prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Abstract
V originále
Specifika vzdělávacích potřeb žáků s tělesným postižením v inkluzivní škole je třeba hledat v kontextu inkluzivního vzdělávání. Podmínky pro jejich vzdělávání se dají shrnout do několika kategorií : bezbariérovost, vytvoření ergonomického pracovního místa, specifické pomůcky, prostorové, časové a personální zdroje pro péči a terapii, speciální pedagogové a učitelé, flexibilní forma organizace školního života, určené prostory pro kooperaci a týmovou práci. K didaktickým zvláštnostem / podpůrné dimenzi patří: vnímání prostoru, grafomotorika, samostatnost, organizování sama sebe, vyrovnání se s postižením, časová dimenze učení, flexibilní organizační formy učení. Specifické dimenze inkluzivního učení žáků s tělesným postižením mohou mít vždy jen charakter návrhu, neboť samotná dimenze tělesného postižení je heterogenní.