Detailed Information on Publication Record
2013
Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální
KOPEČNÝ, Petr and Jiřina KLENKOVÁBasic information
Original name
Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální
Name (in English)
Communication Skills in Special School Pupils
Authors
KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiřina KLENKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 113-124, 12 pp. 2013
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00072202
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-6673-1
Keywords (in Czech)
logopedická intervence; komunikační schopnost; základní škola speciální; symptomatická porucha řeči; alternativní komunikace
Keywords in English
speech therapy; communication skills; special school; symptomatic speech disorders; alternative communication
Tags
Reviewed
Změněno: 24/3/2014 10:18, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
V originále
Kapitola se zabývá úrovní komunikačních schopností žáků s kombinovaným postižením, kteří navštěvují základní školu speciální. Je stručně představena problematika těžkého zdravotního postižení, narušené komunikační schopnosti v podobě symptomatických poruch řeči, dále je vymezena legislativa vztahující se k problematice a možnosti vzdělávání žáků s těžkou poruchou dorozumívacích schopností v systému speciálního školství v České republice. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření v podobě dvou případových studií žáků s kombinovaným postižením.
In English
This chapter presents communication skills in pupils with multiple disabilities who attend special schools. We briefly introduce severe disabilities, communication disorders as symptomatic speech disorders; we also define legislation policy relating to the issue and education options for pupils with severe communication disorders in special schools in the Czech Republic. The empirical part of the chapter provides the results of qualitative research in the form of two case studies introducing pupils with multiple disabilities.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|