C 2013

Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální

KOPEČNÝ, Petr and Jiřina KLENKOVÁ

Basic information

Original name

Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální

Name (in English)

Communication Skills in Special School Pupils

Authors

KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiřina KLENKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 113-124, 12 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00072202

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6673-1

Keywords (in Czech)

logopedická intervence; komunikační schopnost; základní škola speciální; symptomatická porucha řeči; alternativní komunikace

Keywords in English

speech therapy; communication skills; special school; symptomatic speech disorders; alternative communication

Tags

Reviewed
Změněno: 24/3/2014 10:18, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola se zabývá úrovní komunikačních schopností žáků s kombinovaným postižením, kteří navštěvují základní školu speciální. Je stručně představena problematika těžkého zdravotního postižení, narušené komunikační schopnosti v podobě symptomatických poruch řeči, dále je vymezena legislativa vztahující se k problematice a možnosti vzdělávání žáků s těžkou poruchou dorozumívacích schopností v systému speciálního školství v České republice. Empirická část kapitoly nabízí výsledky kvalitativního šetření v podobě dvou případových studií žáků s kombinovaným postižením.

In English

This chapter presents communication skills in pupils with multiple disabilities who attend special schools. We briefly introduce severe disabilities, communication disorders as symptomatic speech disorders; we also define legislation policy relating to the issue and education options for pupils with severe communication disorders in special schools in the Czech Republic. The empirical part of the chapter provides the results of qualitative research in the form of two case studies introducing pupils with multiple disabilities.

Links

MUNI/M/0012/2013, interní kód MU
Name: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects