VÍTKOVÁ, Marie. Koncept bazální stimulace (Basal Stimulation Concept). In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, p. 251-262. ISBN 978-80-210-6673-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Koncept bazální stimulace
Name (in English) Basal Stimulation Concept
Authors VÍTKOVÁ, Marie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vydání. Brno, Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. p. 251-262, 12 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/13:00072207
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6673-1
Keywords (in Czech) bazální stimulace; jedinec s těžkým postižením; raná péče; interdisciplinární přístup; týmová práce; terapie; holististický přístup; celistvost; senzorická podnětová deprivace; kinesteticko-proprioreceptivní vnímání; akustické a optické vnímání; somatické vnímání; vestibulární vnímání; tělesné schema
Keywords in English basal stimulation; individuals with severe disabilities; early intervention; interdisciplinary approach; teamwork; therapy; holistic approach; integrity; sensory stimulus deprivation; propriosensory-kinaesthetic perception
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. PhDr. Marie Vítková, CSc., učo 1615. Changed: 24/2/2014 13:56.
Abstract
V kapitole je prezentované téma konceptu bazální stimulace, který je založen na rozvoji vnímání. Jeho použití se ukázalo jako velmi vhodné u žáků s těžkým postižením v základní škole speciální. Příklady k jeho využití jsou uvedeny v kazuistikách žáků ze základní školy speciální.
Abstract (in English)
The chapter presents the basal stimulation concept, which is based on the development of perception. Its use has proven to be very suitable for pupils with severe disabilities in special schools. Examples of its use are given in the case studies of pupils from special schools.
Links
MUNI/M/0012/2013, interní kód MUName: Inkluze ve škole jako interdisciplinární problém. Východiska, podmínky a strategie realizace
Investor: Masaryk University, INTERDISCIPLINARY - Interdisciplinary research projects
PrintDisplayed: 23/5/2024 20:07