J 2013

Umění jako facilitátor inkluze

PANČOCHA, Karel a Pavel SOCHOR

Základní údaje

Originální název

Umění jako facilitátor inkluze

Název česky

Umění jako facilitátor inkluze

Název anglicky

Art as Facilitator of Inclusion

Autoři

PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel SOCHOR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, 1338-6670

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072359

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

inluze; umění; arteterapie; kultura; osoby se zdravotním postižením; výtvarná tvorba; artefakt; umělecká moderna; výzkum

Klíčová slova anglicky

inclusion; art; art-therapy; culture; people with disabilities; art creation; artifact; modern art; research
Změněno: 4. 4. 2014 11:43, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek se zabývá mezioborovým výzkumem vnímání umění ve formě výtvarné tvorby ve vztahu k lidem se zdravotním postižením. Poukazuje na nutnost odlišení expresivní terapie od konceptu umělecké tvorby. Jsou analyzovány facilitátory a bariéry svobodné a autentické umělecké tvorby člověka, jak z pohledu historie dějin umění, tak současného umění. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a subjektivitě vnímání autora. Normativnost v umění se stává nežádoucím protipólem. Uplatňování inkluze ve škole i ve společnosti je tak základním požadavkem samotné podstaty umění.

Anglicky

The article deals with interdisciplinary research of creating art in people with disabilities. We point out the difference between expressive art therapy and the concept of artistic creating. Further, we analyze facilitators and barriers of independent and authentic art work from the point of view of art history and also contemporary art. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and subjectivity of author’s perception. Norms are becoming undesirable obstacles. Application of inclusive principles in schools and society are basic prerequisites and fundamentals of art itself.

Návaznosti

EE2.3.30.0009, projekt VaV
Název: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci