2013
Umění jako facilitátor inkluze
PANČOCHA, Karel a Pavel SOCHORZákladní údaje
Originální název
Umění jako facilitátor inkluze
Název česky
Umění jako facilitátor inkluze
Název anglicky
Art as Facilitator of Inclusion
Autoři
PANČOCHA, Karel (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel SOCHOR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Špeciálny pedagóg : časopis pre špeciálnopedagogickú teóriu a prax, Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013, 1338-6670
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00072359
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
inluze; umění; arteterapie; kultura; osoby se zdravotním postižením; výtvarná tvorba; artefakt; umělecká moderna; výzkum
Klíčová slova anglicky
inclusion; art; art-therapy; culture; people with disabilities; art creation; artifact; modern art; research
Změněno: 4. 4. 2014 11:43, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
Článek se zabývá mezioborovým výzkumem vnímání umění ve formě výtvarné tvorby ve vztahu k lidem se zdravotním postižením. Poukazuje na nutnost odlišení expresivní terapie od konceptu umělecké tvorby. Jsou analyzovány facilitátory a bariéry svobodné a autentické umělecké tvorby člověka, jak z pohledu historie dějin umění, tak současného umění. Dynamika současného umění je založena na originalitě, individualitě a subjektivitě vnímání autora. Normativnost v umění se stává nežádoucím protipólem. Uplatňování inkluze ve škole i ve společnosti je tak základním požadavkem samotné podstaty umění.
Anglicky
The article deals with interdisciplinary research of creating art in people with disabilities. We point out the difference between expressive art therapy and the concept of artistic creating. Further, we analyze facilitators and barriers of independent and authentic art work from the point of view of art history and also contemporary art. The dynamics of contemporary art is based on originality, individuality and subjectivity of author’s perception. Norms are becoming undesirable obstacles. Application of inclusive principles in schools and society are basic prerequisites and fundamentals of art itself.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
|